Rødt lys fra formand: Stop hetzen mod unge familier

Regeringen vil skære markant i dagpengene for unge ledige under 30 år. Dybt problematisk, at børnefamiliernes sikkerhedsnet skal forringes til fordel for aktiespekulation, mener Søren Fibiger Olsen, formand i Krifa og repræsentant for 200.000 lønmodtagere.

- Vi må passe på familierne – og vi bør tage højde for de mange, der har stiftet familie. Vi kan ikke være bekendt at præmiere børnefamilierne med en halvering af dagpenge. Også de må opleve tryghed i systemet, siger Søren Fibiger Olesen oven på dagens nyhed om regeringens planlagte besparelser.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at der er markant flere forsørgende par i aldersgruppen 25-30. Tallene viser også, at der er 67.000 familier med et eller flere børn, hvor forældrene er mellem 25 og 30 år.

- Det hårdeste job er at være ledig, så hvorfor skal vi presse de unge ledige endnu mere? spørger Søren Fibiger Olesen, der særligt hæfter sig ved en halvering af dagpengene efter et halv år, og at forringelsen sker for at sænke skatten på aktier.

Lad os passe på a-kassen
- Vi skal fortsat gør det attraktivt at være med i en a-kasse – især for fremtidens lønmodtagere. Det gør vi ikke ved at gøre incitamentet for at være med i a-kassen endnu mindre, siger Søren Fibiger Olesen.

- Folks tilknytning til arbejdsmarkedet bliver mere løs – vi ser fx flere freelancere og vikarer. Netop derfor er det vigtigt, at man ved, hvad man har som sikkerhedsnet.

Kontakt: Formand i Krifa, Søren Fibiger Olesen på 25444008.