Rødt løv – mørkt, magisk og ganske enkelt

Stribevis af nye sorter buske, blomster og træer med røde blade er kommet til sortimentet af haveplanter de seneste år. Det ses på det toneangivende Chelsea Flower Show og mærkes hos haveejerne, som tager det røde løv til sig og bruger det til med få greb at skabe stor forandring i haven, lyder det fra Haveselskabet.
Foto: Haveselskabet.

Rødt løv er for mange noget, der leder tankerne hen på efterår og vinterens komme. Men masser af planter blomstrer med rødt løv fra forår til efterår i smukke nuancer af rød – fra lys kobber over bourgogne til næsten sort – og kan med få virkemidler give haven en helt ny dimension. For det røde løv kan både få resten af havens grønne buske til at træde tydeligere frem og give nye muligheder for at arbejde med farvekontraster i eksempelvis staudebedet.

– Buske med grønne blade er typisk rigtig flotte, når de blomstrer, men lever så til gengæld en mere anonym tilværelse resten af sæsonen. De rødbladede buske er derimod smukke hele sæsonen fra forår til efterår, og det er en kæmpe gevinst for haven, siger Louise Møller, havefaglig rådgiver i Haveselskabet.

Det kan ses på det toneangivende Chelsea Flower Show, der netop er løbet af stablen i London. Det verdensberømte show er blevet afholdt i mere end 100 år, og ligesom på modeugerne i Milano, Paris og New York er det her, førende havedesignere og landskabsarkitekter viser nyeste og største tendenser fra havelivet og giver deres bud på fremtidens haveliv. Det er det engelske Haveselskab, der lige som det danske Haveselskab, er en forening af haveglæde medlemmer, der står bag Chelsea Flowershow.

Og i år var en af de klare tendenser det røde løv, som bruges til give tekstur, dybde og kontrast i bede og dekorationer, fortæller Louise Møller, der på vegne af Haveselskabet var med til åbningen af det mest prestigefyldte haveshow i verden.

Haveejerne tager de røde blade til sig

Også haveejerne er begyndt at få øjnene op for de rødbladede planter. Det mærker Erik Lauridsen, medejer af planteskolen Majland Stauder, der sælger engros til havecentre i hele Skandinavien.

– Der er en helt anden opmærksomhed på de røde blade i dag end tidligere. Når der lanceres nye sorter som for eksempel rødbladet storkenæb, sælger de ret godt. Men vi ser det også indenfor prydgræsser, såsom japansk blodgræs, staudehirse og der begynder også at komme nye sorter af elefantgræs med flere og flere røde nuancer. Når jeg gennemgår vort sortiment, fylder de rødbladede sorter ganske pænt i sortimentet. Der er en tendens til, at folk gerne vil have rødbladede græsser og planter i staudebedet. De er ikke forskrækkede over at prøve noget nyt og eksperimentere med farverne, forklarer Erik Lauridsen.

Udvalget af røde sorter vokser

De seneste år er udvalget af rødbladede buske og træer vokset, og stribevis af nye sorter er kommet til. Efterhånden findes der så mange forskellige arter, at det næsten altid vil være muligt at finde en rødbladet busk, der passer til det ønskede formål i haven. Blandt de nyere sorter er for eksempel en rødbladet hortensia og en mørkbladet version af stauden astilbe. Men også den røde hyld er populær, påpeger Louise Møller

– Den røde hyld er egentlig ikke ny, men den har fået en opblomstring inden for de seneste 4-5 år, hvor mange har fået øjnene op for den. Det er en hyld, som vi alle sammen kender, men med et twist – dens meget mørke og findelte blade gør, at den virker mere let, og så er den smuk med sine lyserøde skærme, når den blomstrer i juni, siger hun.

Nem måde at skabe forandring i haven

Det røde løv er langt fra en ny opfindelse i danske haver. Men mange glemmer at tænke de rødløvede planter ind, når de planlægger og dyrker haven.

– Mange føler sig stadig på mere sikker grund med grønne blade, og har svært ved at se, hvor det røde løv kan passe ind i haven. Vi har tendens til at tro, at det røde løv vil dominere hele haven, men der kan ske helt fantastiske ting, når man giver plads til de røde eller mørke blade i haven. De kan få de andre planter til at fremstå tydeligere eller skabe dybde i bedet. Det er en nem måde at lave en stor forandring i haven på, forklarer Louise Møller.

Også i den spiselige have er der efterspørgsel på farverige salater, ærter, kål og kartofler i røde og dunkle farver. De rødbladede planter bruges som æstetisk indslag i både køkkenhaven og i salaten. De seneste år har især den røde grønkål og den lyserøde blomkål vundet frem, ligesom salat, basilikum, salvie og bladbeder i røde varianter er populære.

I det hele taget kommer der flere og flere farver i løvet i danske haver, og der vil formentlig komme endnu flere i fremtiden, påpeger Erik Lauridsen.

– De blålige løvfarver er også efterspurgte. Eksempelvis blå hosta og blå græsser. I det hele taget har vi her i Norden fået øjnene meget mere op for andre farver løv end det grønne. Især det røde løv er der kommet et større udvalg af, og det tager mange haveejere til sig. De gulbrogede løvfarver, som er meget populære sydpå i særligt Tyskland, har det stadig lidt svært i Skandinavien. Men jeg tror på, at de også kommer, for det er også farver, der virkelig kan få et bed til at lyse op, siger Erik Lauridsen.

Fem gode til haven

Almindelig hyld ’Black Lace’ har en næsten sorte blade, men fremstår let og elegant med sin filigranagtige blade og lyserøde skærme i juni. Skaber flot effekt i staudebedet med rosa og blå blomster. Bærene kan bruges til både saft og suppe. Hyld er robust og trives i almindelig havejord.

Japansk løn Den japanske løn står i mange haver og med god grund. Den er elegant og passer godt til små haver. Sorten ’Dissectum Garnet’ har en bred, hængende vækst og en smuk, dybrød farve, der bliver mere lyserød om efteråret. Den trives i almindelig havejord.

Japansk blodgræs Græsbladene bliver op til 50 cm og er grønne i bunden, men bliver mere og mere røde ud mod bladspidserne og får en mere intens rød farve, jo længere hen på sæsonen vi kommer. Når bladene har fået frost, skifter farven til en mere kobberagtig nuance.

Astilbe ’Chocolate Shogun’ hedder den mørkbladede variant af den østasiatiske staude, som mange kender under navnet pragtspir. Bladene er rød-brune næsten over i det sorte, og det gør den interessant og får den til at skille sig ud fra både andre astilber og andre stauder i bedet.

Storkenæb
De rødbladede storkenæb er ligesom alunrod, særligt gode til små bed eller krukker, hvor den ene rødbladede plante kan skille sig ud blandt få andre planter. Der findes flere mørkbladede varianter af stauden, som mange også kender som storkenæb. Blandt andet sorterne ‘Black ’n’ White’, ‘Midnight Reiter’ og ’Orkney Cherry’.

Se flere muligheder for at lege med det røde løv i haven på Haveselskabet.dk og på Majland.dk.

Fakta om Haveselskabet

• Haveselskabet er en landsdækkende nonprofit-forening med mere end 30.000 medlemmer, der gennem lokale afdelinger og kredse i hele landet arbejder for at sprede haveviden og haveglæde og fremme mangfoldigheden og den bæredygtige tankegang i haverne.

• Haveselskabet har siden 1901 udgivet medlemsmagasinet HAVEN og står også bag hjemmesiden Haveselskabet.dk.

• Haveselskabet har Haveselskabets Have på Frederiksberg, står bag det store haveshow Cph Garden og Haveselskabets Rådgivning, hvor medlemmer kan få gratis og uvildig ekspert rådgivning. Haveselskabets lokale afdelinger med 750 frivillige arrangerer hvert år over 1.000 havearrangementer og Åbne Haver i hele landet. Læs mere på Haveselskabet.dk

Se flere tendenser fra årets Chelsea Flower Show på Haveselskabets hjemmeside her: https://haveselskabet.dk/tendenser-fra-chelsea-flower-show-2021

Foto: Haveselskabet.

Haveselskabet er en almennyttig, non-profit forening, hvor over 30.000 entusiastiske og haveglade medlemmer inspirerer hinanden til at få endnu større glæde af haven.

Haveselskabet udgiver Danmarks bedste havemagasin "HAVEN", som vores medlemmer modtager 10 gange om året. "Haven" kan ikke købes i løssalg i butikkerne.

Gennem Haveselskabets Rådgivning har medlemmerne gratis adgang til landets dygtigste haveeksperter.

Haveselskabets lokale afdelinger arrangerer hvert år over 1.000 havearrangementer og Åbne Haver i hele landet.

Læs mere på https://haveselskabet.dk

Årets (nye) gang i haven ”Tænk insekter og småfugle ind i haven” Haveselskabets 5 gode gøremål i haven i april2.4.2024 15:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Klimaforandringerne har ændret årets gang i haven, og få ting er i dag, som da vi voksede op. Haveselskabet har derfor lavet en guide til, hvad du kan gøre måned for måned, nu hvor tommelfingerregler som at klippe hæk før Skt. Hans og beskære roser til dronningens fødselsdag ikke længere dur. Her får du april måneds gode gøremål i haven.

Årets (nye) gang i haven ”Vi skal huske at bruge haven hele året”25.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Haveselskabets 5 gode gøremål i haven i februar Klimaforandringerne har ændret årets gang i haven, og få ting er i dag, som da vi voksede op. Haveselskabet har derfor lavet en guide til, hvad du kan gøre måned for måned, nu hvor tommelfingerregler som at klippe hæk før Skt. Hans og beskære roser til dronningens fødselsdag ikke længere dur. Her får du februars gode gøremål i haven