DI - Dansk Byggeri

Rødovre investerer over dobbelt så meget som Lyngby-Taarbæk og Tårnby

Mens Rødovre har investeret cirka 5.100 kr. pr. indbygger i renovering og nybyggeri af f.eks. børnehaver, plejehjem og ny asfalt, så har Lyngby-Taarbæk og Tårnby kun brugt cirka 2.100 kr. pr. indbygger. Ifølge nye tal investerer 11 ud af 17 kommuner i hovedstadsområdet over landsgennemsnittet. Rødovre er den kommune i hele Danmark, som investerer mest.

Der er stor forskel på, hvor mange penge kommunerne i hovedstadsområdet bruger på at lappe huller i vejene, bygge eller renovere skoler, plejehjem og sportshaller. I Rødovre og Gentofte har kommunerne de sidste tre år i gennemsnit brugt henholdsvis ca. 5.100 kr. og ca. 4.900 kr. pr. indbygger om året på ny asfalt, renovering af ældre bygninger eller nybyggeri.

Lyngby-Taarbæk og Tårnby er derimod de kommuner i hovedstadsområdet, som har investeret mindst, nemlig knap 2.100 kr. pr. indbygger. Også Hvidovre og Høje-Taastrup ligger i den lave ende med et beløb på henholdsvis 2.200 kr. og 2.300 kr. pr. indbygger.

Det viser en ny analyse fra DI Dansk Byggeri, der tager udgangspunkt i kommunernes investeringer i byggeri og anlæg i perioden 2017 til 2019.

- De seneste år er befolkningen i København steget med over 10.000 om året. Det kræver investeringer i skoler, børnehaver og så videre, så der er plads til alle. Samme tendens oplever mange af kommunerne i hovedstadsområdet, og det afspejler sig også i, at en stor del af hovedstadskommunernes investeringer ligger i den høje ende, siger formand for DI Dansk Byggeri Hovedstaden Mads Raaschou.

Rødovre, Gentofte, Gladsaxe og Ballerup er i top ti over de kommuner i hele landet, der investerer mest i byggeri og anlæg.

- Gode skoler, børnehaver og veje i god stand er uden tvivl med til at gøre det attraktivt for både borgere og virksomheder at slå sig ned i en kommune. Virksomhederne er jo afhængige af, at de kan rekruttere medarbejdere i nærområdet, og det kan de kun, hvis det er attraktivt at bo i her, så det hele hænger sammen. Det kan være til inspiration for andre, at det ikke er København eller Aarhus, men en mindre kommune som Rødovre, der investerer mest i byggeri og anlæg i hele Danmark, siger Mads Raaschou.

I gennemsnit investerer kommunerne landet over 2.920 kr., og samlet set investerer kommunerne i hovedstadsområdet 600 kr. mere per indbygger. De 11 kommuner Rødovre, Gentofte, Gladsaxe, Ballerup, København, Albertslund, Dragør, Glostrup, Herlev, Ishøj og Frederiksberg investerer alle over landsgennemsnittet.

- Jeg vil anbefale kommunerne at tænke i grønne løsninger, når de renoverer eller bygger nyt. Det er både godt for klimaet og kan på den lange bane give besparelser på driften, siger formand Mads Raaschou, DI Dansk Byggeri Hovedstaden.

Brønderslev er med godt 1.200 kr. pr. indbygger den kommune i Danmark, der investerer mindst.

Fakta om undersøgelsen:
De kommunale investeringer er beregnet ud fra anlægsomkostningerne, der anvendes til f.eks. håndværker- og entreprenørydelser. Derudover medtages grundkapitalindskud til almene boliger.

For at undgå at et eller flere store byggeprojekter et enkelt år giver et misvisende billede af kommunernes investeringsniveau, tager Dansk Byggeris analyse udgangspunkt i et treårigt (2017 til 2019) gennemsnit af kommunernes bygge- og anlægsinvesteringer per indbygger.

Se hvor meget din kommune investerer per indbygger her

Formand for DI Dansk Byggeri Hovedstaden Mads Raaschou, telefon 2844 0088
Regionskonsulent for DI Dansk Byggeri Hovedstaden Steen Høygaard, telefon 2566 6317
Pressekonsulent i DI Anette Sørensen, telefon 3036 0265