Rødkilde-piger klar til finalen i Science Cup

Et hold fra Rødkilde Gymnasium har sikret sig en finaleplads i Ingeniørforeningens opfinderkonkurrence

Med en udvikling af et par træningsbukser med indlagt kinesio-tape ved knæene har et hold fra Rødkilde Gymnasium i Vejle snuppet en plads i finalen i IDA opfinderkonkurrence Science Cup, der afholdes 14. maj i København.

De holdningsregulerende træningsbukser vinder, fordi kinesio-tapen, der blandt andet aflaster musklerne og reducerer hævelser og inflammatoriske tilstande bruges af mange sportsudøvere, og integrationen i træningsbukserne derfor er en original idé, der løser et meget aktuelt problem. Desuden lægger dommerne vægt på, at Cecilie Norup, Rima Seraj og Shamayel Shirzai har udført mange gode og meget relevante øvelser og forsøg, hvor naturvidenskaben bliver anvendt.

Nu kan de glade vindere fra Rødkilde Gymnasium se frem til at dyste mod ni andre hold fra resten af landet ved finalen i Science Cup den 14 maj i Ingeniørforeningen i København

På billedet ses fra venstre: Cecilie Norup, Rima Seraj og Shamayel Shirzai

Fakta om Science Cup

Science Cup er Ingeniørforeningens opfinderkonkurrence i biologi, kemi, fysik, teknologi og naturgeografi for gymnasieelever i 2. g i stx og htx, hvor eleverne skal præsentere deres naturvidenskabelige og innovative opgaver om et produkt, der kan løse et hverdagsproblem.

I år kæmper 386 gymnasieelever om en plads i Science Cup finalen. IDA har modtaget over 100 rapporter fra 15 forskellige gymnasier. De opgaver, der er godkendt, er inviteret til en regional finale på en virksomhed i deres lokalområde. Her skal de konkurrere mod deltagere fra andre gymnasier. Vinderne af de ti regionale finaler går direkte videre til den landsdækkende finale den 14. maj 2018 i Ingeniørforeningen.

IDAs formand stiller op som formand for a-kasse i stormvejr21.12.2018 12:41:49Pressemeddelelse

IDAs formand Thomas Damkjær Petersen har ekstraordinært valgt at stille sig til rådighed som formandskandidat for Akademikernes A-kasse (AKA), som for tiden er i mediernes søgelys. Valget af ny formand sker d. 4. januar 2019 på et ekstraordinært repræsentantskabsmøde. ”Jeg stiller mig til rådighed for at stå i spidsen for at få A-kassen igennem en ledelses- og omdømmekrise. Jeg mener, vi har været vidner til en uacceptabel ledelsesadfærd og manglende respekt for omgang med medlemmernes penge. Nu er der brug for med friske øjne at kigge fremad og få etableret en ny ledelse, der kan genskabe respekten for a-kassen, ligesom vi jo fortsat afventer tilsynsmyndighedernes undersøgelse af sagen. Jeg vil gerne understrege, at kerneforretningen i a-kassen faktisk er sund, og medlemmerne er tilfredse. Sådan skal det blive ved med at være,” siger Thomas Damkjær Petersen.