Røde Kors’ Tryghedszone på Københavns Hovedbanegård lukker 15. juni

På tre måneder har Røde Kors taget imod mere end 11.500 flygtninge fra især Ukraine

Siden 11. marts har flygtninge på gennemrejse til et andet land eller på vej til modtagecenter Sandholm nord for København kunnet få mad og drikke, information og mulighed for hvil i rolige omgivelser i en nedlagt burgerrestaurant på Københavns Hovedbanegård. Her har Røde Kors haft indrettet et trygt rum for flygtninge, hvoraf langt de fleste har været på flugt fra krigen i Ukraine.

Men behovet for hjælp har ændret sig de seneste uger, og derfor siger Røde Kors nu farvel og tak for lån af lokalerne på Hovedbanegården, fortæller programchef Pernille Hvitnov:

- Vi har i Tryghedszonen oplevet et stort fald i antallet af flygtninge. Antallet er nu ikke større, end at DSBs personale kan håndtere opgaven på en god måde.

Hjælp andre steder
Da Tryghedszonen åbnede, stod Danmark i en akut flygtningesituation.

- I dag oplever vi, at mere end 80 pct. af de besøgende på Hovedbanegården allerede er indkvarteret lokalt. De kommer i Tryghedszonen for at søge information, finde et fællesskab og få et pusterum – behov, som nu heldigvis kan opfyldes andre steder. Der er derfor ikke længere samme behov for, at vi er til stede på Københavns Hovedbanegård, siger Pernille Hvitnov og fortæller, at det bl.a. er derfor, at Røde Kors Hovedstaden har oprettet de nye Røde Kors Caféer for nytilkomne.

Flygtninge kan også få en frivillig Venskabsfamilie, der kan hjælpe dem med at lande godt i deres nye lokalsamfund og forstå det land, de er kommet til.

Frivillig bemanding
Tryghedszonen blev hurtigt efter krigens udbrud i Ukraine etableret i en tidligere burgerbar uden køkken eller toiletforhold. Her tilbød Røde Kors de ankomne eller gennemrejsende flygtninge et trygt sted at sunde sig på rejsen og muligheden for at få information under rolige forhold. Undervejs blev den også et trygt sted for flygtninge, som havde taget ophold i Danmark og ventede på opholdstilladelse.

I alt har 157 frivillige hos Røde Kors haft vagter i Tryghedszonen. Af dem taler 29 pct. russisk, mens syv pct. taler ukrainsk.

Langt de fleste besøgende i Tryghedszonen har været kvinder og børn, nemlig 80 pct. Mænd har udgjort 20 pct. af de besøgende.

Antallet af daglige besøg var størst i anden halvdel af marts måned. Det højeste besøgstal var d. 29. marts, hvor der var 237 besøg.