Røde Kors

Røde Kors mangler flere end 1.300 indsamlere til på søndag

Der mangler akut flere end 1.300 indsamlere, når Røde Kors samler ind på søndag den 2. oktober. I år går pengene fra landsindsamlingen blandt andet til katastroferamte børn i Ukraine, Afghanistan og Yemen samt udsatte børn i Danmark.
Foto: Peter Sørensen

Lige nu mangler der flere end 1.300 indsamlere til Røde Kors Indsamlingen på søndag d. 2. oktober. Der samles blandt andet ind til katastroferamte børn i Ukraine, Yemen og Afghanistan, der har behov for livreddende hjælp samt børn, der vokser op i udsatte familier i Danmark.

Anders Ladekarl, generalsekretær i Røde Kors, har for nyligt besøgt Ukraine og set de mange mennesker, der fortsat er ramt af krig og er på flugt fra deres hjem. Behovet for hjælp er stort. Han håber derfor, at endnu flere melder sig som indsamlere til på søndag.

”Hver eneste indsamler, der går med, og hver eneste rute, vi får dækket, gør en vigtig forskel. Der er lige nu mange katastrofer og konflikter omkring os, og det hele kan føles håbløst og ude af vores hænder. Men ved at melde dig som indsamler og gå med i tre timer, så kan du handle,” siger Anders Ladekarl.

Hver en krone tæller

På én indsamlingsrute bliver der smidt cirka 1.000 kroner i indsamlingsbøssen. 1.300 indsamlere betyder altså 1,3 millioner kroner mere at hjælpe for både her i Danmark og ude i verdens brændpunkter.

”Hver og en, som samler ind på søndag, gør en mærkbar forskel. Det kan give økonomisk trængte familier herhjemme et pusterum og redde liv for mennesker i krig og katastrofer verden over,” siger Anders Ladekarl.

For de 1.000 kr. en indsamler typisk samler ind på en rute, kan Røde Kors give:

• En hel måneds livreddende mad til 20 katastroferamte børn
  • 20 varme tæpper til børn og voksne på flugt
  • Akut lægehjælp til 4 sårede, der har brug for en ambulance
  • 6 måneders støtte til et barn i en udsat familie i Danmark
  • En vigtig og oplevelsesrig dag på en ferielejr for 3 udsatte børn i Danmark

Meld dig som indsamler på rødekors.dk/indsamler eller telefon 7010 0000

For henvendelser kontakt Røde Kors’ pressetelefon:

Røde Kors.dk/presse

Foto: Peter Sørensen

Information om Røde Kors

Røde Kors
Blegdamsvej 27

+45 35 25 92 00https://www.rodekors.dk/

Røde Kors er altid til stede

Hver dag redder vi liv og ruster mennesker til at klare sig gennem kriser og katastrofer. Vi skaber fællesskaber og støtter samfundets sårbare til et bedre liv, og i kriser er vi en del af det nationale beredskab i Danmark.

192 lande er med Genevekonventionen blevet enige om at have Røde Kors som fælles hjælpeorganisation. Vi hjælper mennesker på begge sider af konflikten og i de fjerneste egne af verden. Uden hensyn til nationalitet, religion eller politiske holdninger.

Vi er verdens største humanitære organisation med omkring 12 millioner frivillige over hele verden. Vi er en bevægelse for medmenneskelighed i verden, i lokalsamfundet og dér, hvor du bor.

Følg pressemeddelelser fra Røde Kors

Flere pressemeddelelser fra Røde Kors

Når lovgivning møder praksis - hvordan flygtninge, frivillige og sagsbehandlere navigerer mellem integration og hjemrejse13.3.2024 06:00:00 CET | Presseinvitation

Røde Kors, DRC Dansk Flygtningehjælp og Københavns Universitet holder den 18. marts konference på Christiansborg. Her præsenterer forskerne den nyeste viden om, hvordan paradigmeskiftet i dansk udlændinge- og integrationspolitik påvirker flygtninge, frivillige og sagsbehandlere. Vi spørger, hvor det stiller flygtninge og integrationen i dag, og hvordan vi styrker deres betingelser i en hverdag, der er mærket af midlertidighed og uvished.