Røde Kors

Røde Kors-Julevenner åbner for tilmelding

Sidste år holdt over 1.300 danskere jul sammen i Røde Kors-projektet julevenner. I Julevenner åbner juleværter deres hjem for gæster, der mangler et sted at holde jul. Nu er der åbent for tilmelding til Julevenner 2020
Mie Line er tidligere julevært, men også kommende: I år er hun og familien nemlig klar igen til at åbne deres hjem juleaften for andre, der ikke har et sted at fejre jul.

Julen er for mange en højtid præget af glæde og samvær med familie og venner. Men for nogle mennesker er julen og december måned en tilbagevendende begivenhed fyldt med bekymringer. Det er hårdt og ensomt at sidde ufrivilligt alene juleaften, og det samme spørgsmål stilles hvert år: Hvor skal jeg holde jul?

Røde Kors etablerede i 2012 www.julevenner.dk. I Julevenner åbner juleværter deres hjem for medmennesker, der ufrivilligt sidder alene juleaften. Aktiviteten er med til at skabe fællesskaber og knytte nye og gode minder til julen generelt. I 2019 stødte Boblberg, som er en online fællesskabsplatform, til.

Der er netop åbnet for tilmelding til julevenner 2020. Tilmelding sker på www.julevenner.dk

I Julevenner kan værter og gæster selv finde hinanden, men det er også muligt at få Røde Kors til at finde en juleven. Sidste år var der over 1.300 dansker, der holdt jul sammen via julevenner.

”Julevenners mål er, at ingen skal holde jul ufrivilligt alene. En juleaften i selskab med andre kan ikke redde et menneske fra ensomhed, men det kan være det første skridt i en rigtig retning. En jul i julevenner kan være starten på at indgå i andre fællesskaber og dermed være med til at mindske følelsen af ensomhed,” siger Birna Esgerd Rohde, der er projektleder for Julevenner.

Cirka 350.000 danskere føler sig ensomme.

Mie Line og familien åbner deres hjem

26-årige Mie Line Christensen er tidligere julevært, og i år er hun og familien klar igen:

Idéen opstod, da Mie Line erfarede, at en af hendes veninder manglede et sted at holde jul det år. Mie Line inviterede selvfølgelig sin veninde, men veninden ville ikke trænge sig på.

Tanker om, at ikke alle havde et sted at fejre jul, begyndte at fylde hos Mie Line. Hun begyndte derfor at lede på nettet for at undersøge, hvordan hun kunne bidrage til at færre skulle side ufrivilligt alene hjemme til jul. Under sin søgning stødte hun på Røde Kors-aktiviteten julevenner.

”Det var lige præcis det, jeg ledte efter. Med Julevenner fik min familie og jeg mulighed for både at holde jul sammen, men også hjælpe en person, der ikke havde et sted at holde jul. Det var helt perfekt,” siger Mie Line.

For henvendelser kontakt Røde Kors’ pressetelefon:

Røde Kors.dk/presse

Information om Røde Kors

Røde Kors
Blegdamsvej 27

+45 35 25 92 00https://www.rodekors.dk/

Nøgletal:

• Cirka 350.000 danskere føler sig ensomme
  • 44 % ville tage imod en middagsinvitation fra en de kun kendte flygtigt
  • 1 ud af fem danskere savner selskab, når de spiser aftensmad, blandt enlige og personer, der har mistet en ægtefælle, er tallet hver tredje
  • Langvarig ensomhed resulterer i en stresstilstand og er skadelig for vores krop
  • Alvorlig ensomhed koster hvert år samfundet 8. mia. kroner
  • Over 1.300 danskere holdt jul sammen i 2019 gennem Julevenner
  • Tilmelding til julevenner sker på www.julevenner.dk

Følg pressemeddelelser fra Røde Kors

Flere pressemeddelelser fra Røde Kors

Når lovgivning møder praksis - hvordan flygtninge, frivillige og sagsbehandlere navigerer mellem integration og hjemrejse13.3.2024 06:00:00 CET | Presseinvitation

Røde Kors, DRC Dansk Flygtningehjælp og Københavns Universitet holder den 18. marts konference på Christiansborg. Her præsenterer forskerne den nyeste viden om, hvordan paradigmeskiftet i dansk udlændinge- og integrationspolitik påvirker flygtninge, frivillige og sagsbehandlere. Vi spørger, hvor det stiller flygtninge og integrationen i dag, og hvordan vi styrker deres betingelser i en hverdag, der er mærket af midlertidighed og uvished.