Røde Kors har startet katastrofeindsatsen i oversvømmelsesramte Malawi

Voldsom regn efter cyklonen Ana har ført flere oversvømmelser med sig i Malawi, som ødelægger folks huse og afgrøder. Røde Kors har sat katastrofearbejdet i gang for at hjælpe de fordrevne familier.
I Chikwawa i det sydlige Malawi er veje og store områder blevet oversvømmet, fordi den voldsomme regn får floderne til at flyde over. Foto: Malawi Røde Kors

Flere områder i det sydlige Malawi er oversvømmet som konsekvens af flere dage med voldsom regn. Situationen er blevet forværret af cyklonen Ana, der har ramt Mozambiques kyst. Oversvømmelserne har ført til strømafbrydelser i store dele af landet, flere veje og broer ligger under vand eller er blevet ødelagt, og mange har fået ødelagt deres hjem og afgrøder. Derfor har Røde Kors sat katastrofearbejdet i gang for at hjælpe de fordrevne familier.

”Oversvømmelserne har store konsekvenser for de mennesker i Malawi, som den rammer, da det i forvejen er et af verdens fattigste lande. Den jævner deres huse med jorden og ødelægger deres livsgrundlag. Vi så det også under oversvømmelserne i 2019. Katastrofearbejdet er allerede i fuld gang, for jo hurtigere vi når befolkningen med hjælp, desto mindre skal de lide,” siger Eva Jordung Nicolson, landechef for Røde Kors i Malawi, som lige nu befinder sig i hovedstaden Lilongwe.

Titusindvis af mennesker i Malawi er indtil nu blevet påvirket af oversvømmelserne. Mange er fordrevet af de massive vandmasser, som flere steder når folk til brystkassen. Med støtte fra Ole Kirk’s Fond er Røde Kors tilstede i de midlertidige lejre for fordrevne familier, hvor de hjælper med husly, nødhjælp og sanitære faciliter.

Det er særligt lavtliggende områder i det sydlige Malawi som bliver oversvømmet, fordi den voldsomme regn får floderne til at flyde over sine bredder og ud i de landsbyer, der er tæt ved floderne. Områderne her oplever ofte voldsomt vejr, og derfor har Røde Kors implementeret et varslingssystem, som gør katastrofeindsatsen mere effektiv. Ved at sammenholde data på områders sårbarhed med meteorologisk data kan Røde Kors være på forkant med katastrofen og hurtigere hjælpe den udsatte befolkning.