Røde Kors efterlyser varmt tøj til vinteren: Vi ved, at efterspørgslen bliver særligt stor i år

De kolde måneder står for døren, og med stigende energipriser og høj inflation forventer Røde Kors ekstra mange kunder i genbrugsbutikkerne i år

Selv om danskerne plejer at være rigtigt gode til at donere tøj i de store tøjcontainere – tøj, som kan komme på hylderne i de 250 Røde Kors-genbrugsbutikker landet over – så er chef for Røde Kors Genbrug, Tina Donnerborg, nervøs for den kommende sæson.

”Lige nu ser det ud til, at vi kommer til at skuffe mange mennesker, som håber at kunne købe deres vintertøj brugt og på den måde spare på udgifterne. Vi har i det tidlige forår delt meget vintertøj ud i Ukraine, og har også uddelt vintertøj i Røde Kors-butikkerne til børn og voksne, som er flygtet til Danmark. Vi står foran en vinter, hvor vi i den grad kommer til at mangle varmt tøj til store og små. Vores lagre er simpelthen i bund i denne kategori”, siger Tina Donnerborg og forventer, at stigende energipriser og stigende priser generelt vil kunne mærkes ude i Røde Kors-butikkerne.

”Flere kan mærke, at de skal spare, og dem, som var trængte i forvejen, er blevet mere trængte”, siger Tina Donnerborg.

Flere kunder, når økonomien er stram
Hun ved fra sine 10 år i genbrugsbranchen, at finanskrise, inflation og presset privatøkonomi med sikkerhed betyder, at flere søger at købe deres tøj og møbler brugt for på den måde at give lidt luft i et stramt budget.

”Det er en meget tydelig tendens: Når økonomien bliver presset, så får genbrugsbutikkerne flere kunder. Det er vi selvfølgelig glade for, men vi håber også altid, at de kunder så også finder, hvad de søger. Det frygter vi, at ikke alle kunder kan i år”, siger Tina Donnerborg.

Hun forventer, at det især er overtøj til både mænd, kvinder og børn, der vil være efterspørgsel på, og så tror Tina Donnerborg også, at varme sweatre og fleecetrøjer vil blive populære varer de kommende måneder.

”Vi går en vinter i møde, hvor flere af os nok vil skrue ned for varmen derhjemme og på kontorerne for på den måde at spare på energien, og det kræver varme sokker og en lidt lunere trøje indenfor”.

Brug ferien til at rydde op
Tina Donnerborg håber derfor, at mange vil bruge noget af tiden i efterårsferien på at gå skabene eller loftsrummet igennem og måske finde en sweater eller frakke, man ikke selv bruger længere men som andre kan få glæde af.

”Der kan være stor glæde forbundet med at vide, at ens ting får et nyt liv hos andre. Så hvis man ønsker at hjælpe, appellerer vi til, at man afleverer godt og brugbart tøj i den nærmeste Røde Kors-container eller Røde Kors butik. Så sikrer vi, at det kommer ud på bøjlerne til gavn for kunderne”, siger Tina Donnerborg.

Røde Kors har 250 butikker fordelt over hele landet. Omsætningen fra butikkerne går til nødhjælpsarbejde og sociale indsatser i Danmark og ude i verden.