Roche Pharmaceuticals er Danmarks bedste arbejdsplads 2019

Roche Pharmaceuticals a/s er kåret som Danmarks Bedste Arbejdsplads 2019 af den internationale konsulent- og rådgivningsvirksomhed, Great Place to Work. Førstepladsen kommer i kølvandet på den hidtil største organisationsændring hos Roche. Den nye organisation er skabt af medarbejderne, og grundelementerne er: Fleksibilitet og selvledelse.

Roche modtager a/s prisen som Danmarks Bedste Arbejdsplads 2019 ved en gallaevent i København. (Foto: Roche a/s)

Tirsdag aften fik Roche den fornemme 1. plads i kategorien ”små og mellemstore virksomheder”, da Great Place to Work afslørede resultatet af sin omfattende undersøgelse ”Danmarks Bedste Arbejdspladser 2019.”

Selv om Roche 14 år i streg er blevet evalueret som en af Danmarks allerbedste arbejdspladser – og også tidligere har vundet – fremkalder årets 1. plads en særlig stolthed. For kåringen kommer i kølvandet på den største organisationsændring nogensinde i Roche a/s.

- Da vi i foråret indførte en fundamentalt anderledes og meget agil organisation, turde vi ikke håbe på endnu en topplacering i årets undersøgelse. Vi forventede blot en grundig måling af medarbejdertilfredsheden i den nye organisation, forklarer Linda Vestergaard, HR direktør i Roche, og fortsætter begejstret:

- At vi nu kåres som Danmarks bedste arbejdsplads er helt overvældende og fantastisk. For det sker efter en enorm indsats fra hver eneste kollega. Først knoklede kollegerne med at designe den nye organisation, samtidig med at de håndterede det daglige arbejde. Bagefter har vi kæmpet ihærdigt med at føre den ud i livet, fortæller Linda Vestergaard.

- Vi var 28 kolleger, der skulle komme med bud på modellen for vores nye organisation, og hvordan vi skulle arbejde fremover. I fire såkaldte design teams ‘sprintede’ vi i fire uger, hvor vi vekslede mellem at ideudvikle og få input fra resten af vores kolleger. Det var intenst, sjovt og en virkelig spændende proces. Til sidst præsenterede vi vores forslag til ledelsen, som færdiggjorde puslespillet - med størstedelen af vores brikker, lyder det stolt fra Sara Vogt, Public Affairs Partner i Roche.

Kernen i Roche’s nye organisation er fleksibilitet (agilitet) og selvledelse for både teams og medarbejdere. Den traditionelle lagdelte organisation er afløst af en flad struktur uden mellemledere og hierarkiske arbejdsgange. Lederen har sit fokus på at coache og udvikle den enkelte medarbejder - og målet er ”empowerment” af teams og medarbejdere.

For mere information: Kommunikationschef Poul Riese, Roche a/s, tlf. 3142 1485.

Great Place to Work undersøgelsen

Undersøgelsen af Danmarks Bedste Arbejdspladser 2019 er gennemført af Great Place To Work i Danmark i perioden januar-september 2019.

Arbejdspladsernes placering på listen afgøres dels af medarbejdernes besvarelse af en spørgeskemaundersøgelse om deres arbejdsplads, dels på baggrund af Great Place to Works evaluering af arbejdspladsens kultur, som den kommer til udtryk i en kulturprofil udarbejdet af arbejdspladsen om dens politikker, praksisser og kultur. 29.267 medarbejdere fra 141 arbejdspladser har i 2019 besvaret spørgeskemaet, heraf de 93 i kategorien mellemstore virksomheder.

Ifølge Great Place to Work er en god arbejdsplads et sted, hvor du har tillid til de mennesker, du arbejder for, er stolt af det arbejde, du udfører, og hvor du føler fællesskab med dine kolleger.

Great Place to Work baserer sig på 30 års forskning og dataindsamling, og medarbejderundersøgelsen besvares årligt af op til 4 millioner medarbejdere på verdensplan.

Roche Pharmaceuticals a/s resultater gennem 14 år i Great Place to Work undersøgelsen

Roche Pharmaceuticals a/s har deltaget i undersøgelsen siden 2006 med topplaceringer (i kategorien mellemstore virksomheder, 50-499 medarbejdere): 2019: 1 - 2018:2 - 2017:3 - 2016:2 - 2015:3 - 2014:2 - 2013:3 - 2012:1 - 2011:4 - 2010:4 - 2009:2 - 2008:4 - 2007:3 - 2006:6.

I 2015 og 2014 vandt Roche specialprisen i Kommunikation.

Roche globalt

• Roche er verdens største biotekfirma med mere end 94.000 ansatte verden over, hvoraf flere end 18.000 medarbejdere er beskæftiget med forskning og udvikling.
  • I 2018 investerede Roche 72 mia. kr. i forskning og udvikling.
  • Roche har omkring 70 innovative lægemiddelkandidater under udvikling. Roche er samtidig førende inden for diagnostik.
  • Roche har udviklet behandlinger inden for kræft (fx bryst- og lymfeknudekræft), neurologiske sygdomme (fx multipel sclerose), infektionssygdomme (fx influenza og hepatitis), immunologiske sygdomme (fx leddegigt), lungesygdomme (idiopatisk lungefibrose) og blødersygdomme (hæmofili A).

Roche i Danmark

Roche Pharmaceuticals a/s er et lægemiddelfirma og den førende leverandør af hospitalsmedicin i Danmark. Roche Pharmaceuticals a/s har ca. 120 medarbejdere og er et dansk datterselskab i den globale Roche koncern, der har hovedsæde i Schweiz. I Danmark er Roche koncernen også repræsenteret med ca. 100 medarbejdere i Roche Diagnostics a/s samt ca. 70 medarbejdere i Roche Innovation Center Copenhagen, som er ét af Roches syv globale forskningscentre.

Immunterapi øger overlevelsen hos kvinder med brystkræft4.6.2019 18:29:15 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der godt nyt til kvinder med den aggressive triple-negativ brystkræft; en sygdom der fortrinsvis rammer yngre kvinder. Nye data fra det kliniske studie, IMpassion130, viser, at patienter, der behandles med immunterapien Tecentriq i kombination med kemoterapi, lever 7 måneder længere sammenlignet med behandling med kemoterapi. Det bliver den nye standardbehandling til disse patienter, forventer overlæge Erik Hugger Jakobsen, Vejle Sygehus.