Robotter skal i fremtiden udføre rengøringsopgaver i kantinen

Målet med et nyt innovationsprojekt, FacilityCobot, er at udvikle en unik, mobil robot, der kan aflaste rengøringspersonalet fra gentagne eller fysisk udmattende opgaver. Det banebrydende projekt integrerer et smart sensorsystem i væggen med robotten og gør det muligt at den kan arbejde effektivt side om side med rengøringspersonalet i store åbne områder såsom kantiner og kontorer

Mobile robotter, der fjerner snavset service og tomme flasker fra kantineborde, kan blive et normalt syn i virksomheder og offentlige institutioner i den nærmeste fremtid. Gennem det tværfaglige innovationsprojekt FacilityCobot er tech-virksomhederne Enabled Robotics og Ubiqisense gået sammen med Syddansk Universitet (SDU), konsulentfirmaet K-Jacobsen, Signal Architects og ISS om at udvikle en state-of-the-art robot til udvalgte facility management tjenester.

Bygningssensorer kommunikerer med robotten
”Udstyret med kunstig intelligens og avanceret software vil robotten være i stand til at bevæge sig rundt i et rum, genkende og samle genstande op som kopper og vandflasker og rengøre bordet med et specialdesignet værktøj. Samtidig vil faste sensorer i rummet ’kommunikere’ med robotten; det giver et overblik over brugsmønstre og genstandene i rummet,” siger Lars-Peter Ellekilde fra Enabled Robotics.

Det er integrationen af ​​robotteknologi med det smarte bygningssensorsystems belægningssensor, der gør robotteknologien banebrydende:

”Ved at overføre data til robotten fra eksisterende smarte sensorer, som ofte allerede er integreret i nutidens moderne kontorbygninger, vil vi øge viden om pladsudnyttelse og dermed også robottens muligheder. I modsætning til andre robotløsninger, såsom gulvrengøringsrobotter og robotstøvsugere, vil det gøre FacilityCobot mere effektive og arbejde på et mere avanceret niveau – i bordhøjde i samarbejde med personalet,” siger Palle Dinesen, CEO & co- siger grundlægger fra Ubiqisense.

Stort kommercielt potentiale globalt
Projektpartnerne forventer et stort potentiale for den nye robotløsning.

“Facility Management-branchen øger løbende sit fokus på bæredygtighed og automatisering – denne innovative robotløsning vil være et fantastisk værktøj til at understøtte disse dagsordener”, siger Kim Jacobsen, CEO hos K-Jacobsen A/S og formand for Dansk Facility Managements digitaliseringsudvalg.

Ifølge Anders Dedenroth Høj, Director of Methods & Technology indenfor rengøring hos ISS, er perspektiverne og ambitionerne store for servicekoncernen.

"Vores medarbejdere er vores mest værdifulde aktiver, og vi er overbeviste om, at teknologi er nøglen til at optimere og innovere vores tjenester og arbejdsmetoder. FacilityCobot har potentialet til at aflaste vores medarbejdere fra de mere slidsomme rengøringsopgaver og i stedet give dem mulighed for at fokusere på andre værdiskabende opgaver for kunderne. ISS’ ambition er at gøre FacilityCobot til en integreret del af vores globale tilbud i fremtiden.”

Robottens sensorer og værktøj er nu udviklet, og næste fase af projektet er at videreudvikle og teste integrationen af ​​robottens teknologi med smarte byggesensorer. Derudover vil robotten blive testet i rigtige kantine-miljøer sammen med ISS’ rengøringspersonale.

Selvom projektet fokuserer på kantiner som det primære sted, er mulighederne mange.

"Denne nye teknologi kan højst sandsynligt også bruges i andre miljøer såsom store åbne kontorer, siddeområder og porte til lufthavne og venteområder på hospitaler. Vi ser meget frem til at udforske dets fulde potentiale ved at bidrage til den intelligente software bag,” siger professor Mikkel Baun Kjærgaard fra Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet på SDU.

Om projektet:

• Formålet med det treårige forskningsprojekt, FacilityCobot, er at udvikle robotløsninger inden for facility management og rengøring
  • Projektet har et samlet budget på 17,6 mio. kr., heraf 12 mio. kr. fra Innovationsfonden. Projektet forventes afsluttet i 2023
  • Projektpartnerne er Enabled Robotics, Ubiqisense, SDU, K-Jacobsen, Signal Architects og ISS.