Ritzaus Bureau overtager Scanpix

Berlingske Media har torsdag indgået en aftale om salg af Scanpix til Ritzaus Bureau A/S. Ritzau overtager alle Scanpix’ medarbejdere, billedsystemer, alle aftaler med kunder og samarbejdsaftaler med leverandører samt en salgsagentaftale på billederne fra Berlingske Medias billedarkiv. Overdragelsen af Scanpix sker med virkning fra den 1. januar 2018.

Ritzau købte i april fotobureauet Polfoto og styrker med overtagelsen af Scanpix sin position som mediernes nyhedsbureau, der leverer tekst, lyd og billeder i de formater, som medierne efterspørger.

”Hos Ritzau er bureauvirksomhed kerneforretningen, og i en nyhedstjeneste er tekst og billeder to sider af samme sag. Overdragelsen vil styrke billeddækningen – og med et stærkt fokus på kundernes behov, vil det give os bedre muligheder for at finde nye veje og løsninger, der skaber værdi,” siger Lars Vesterløkke, administrerende direktør og chefredaktør i Ritzaus Bureau.

”Overtagelsen giver os mulighed for at udvikle og styrke billedtilbuddet til alle, som har brug for professionelle nyhedsbilleder. Vi vil øge billedudvalget og forbedre tilgængeligheden, både når det gælder arkivbilleder og dækningen af verden i dag,” siger Lars Vesterløkke.

Berlingske Media fortsætter efter frasalget af Scanpix som en af fotobureauets største og vigtigste billedkunder, ligesom Berlingske Media også vil være en vigtig leverandør af billeder til fotobureauet.

“Vi har været meget glade for at have Scanpix i vores portefølje gennem mange år, og vi er lidt vemodige ved, at Scanpix nu ikke skal være en del af Berlingske Media mere. Vi har i en lang periode været i dialog med Ritzaus Bureau om muligheden for at etablere et stærkt dansk billedbureau. Ved nu at overlade ejerskabet til Ritzau opfylder vi dette ønske og er med til at skabe et stærkt billedbureau, som fortsat kan levere et dybt og bredt produktudvalg,” siger Berlingske Medias CFO, Dennis Kilian.

Parterne har aftalt ikke at offentliggøre vilkårene for overdragelsen.

Scanpix: Scanpix er Danmarks førende billedbureau med over 25 millioner billeder i de digitale og fysiske arkiver. Scanpix producerer, distribuerer og sælger billeder og arbejder tæt sammen med søsterselskaber i Sverige og Norge og desuden med Reuters og AFP.

Ritzaus Bureau: Ritzaus Bureau er Danmarks førende nyhedsbureau med fokus på hurtig og troværdig nyhedsproduktion. Ritzaus Bureau leverer døgnet rundt nyheder i tekst lyd og billeder til de danske medier, myndigheder, organisationer og virksomheder.

Berlingske Media: Berlingske Media driver bl.a. Berlingske, BT, Metroxpress, Weekendavisen, Radio24syv og en række digitale aktiviteter. Virksomhedens historie går tilbage til 1749, hvor forløberen for Berlingske, Kjøbenhavnske Danske Post-Tidender, begyndte at levere nyheder til den danske befolkning.

For yderligere kommentarer kontakt:
Adm. direktør, chefredaktør Lars Vesterløkke, Ritzau: Tlf. 2162 5312
CFO Dennis Kilian, Berlingske Media: Tlf. 2498 1789

Nyhedsbureauet Ritzaus Bureau A/S kom ud af 2017 med et overskud før skat for koncernen på 5,3 mio. kr.6.4.2018 13:13pressemeddelelse