Ritzau lancerer deletjeneste for videoindhold

Danmarks nationale nyhedsbureau, Ritzaus Bureau, udvider nu sine deletjenester for de danske medier med video.
Sign

Med den nye tjeneste får danske medier mulighed for at distribuere deres tophistorier på video, mens andre medier let og hurtigt kan hente indholdet ned og anvende det på egne platforme.

-          Ritzaus store netværk af mediekunder skaber en stærk distributionskraft på tværs af medieplatforme og landsdele. Vi har med deletjenesten for tekstnyheder gennem mange år set, at både store og mindre medier får deres indhold meget bredt ud via Ritzau. Vi tror på, at vi på samme måde kan hjælpe vore kunder med de levende billeder, siger Lars Vesterløkke, administrerende direktør og chefredaktør i Ritzaus Bureau.

40 danske medier deler videoer
Ritzau lancerede i 2015 en ny og forbedret videoplatform, Videoweb, der bruges af op mod 40 danske medier til at hente redaktionelle videonyhedsindslag. En række ikke-medier bruger ligeledes Videoweb til at dele videopressemeddelelser. Det nyeste skud på stammen er nu deletjenesten ”TOPhistorier fra medierne”, der tidligere gik under navnet ”Citattjenesten”, og som alle Ritzaus kunder på nyhedstjenesten får adgang til at sende på og modtage fra.

Første medie på videodeletjenesten er TV 2 Fyn, der har en unik position som tv-medie på Fyn, og som har været med til at teste konceptet i 2015. Fornylig er Jyskebank.tv, der blandt andet producerer videoindhold om finansielt stof og følger fodbolddanmarksmestrene FC Midtjylland tæt, blevet en del af tjenesten, og nichemediet Mobil.nu, der er eksperter i mobiltelefoni, er også med blandt de første.

Udstillingsvindue for redaktionelt indhold
Deling af videoindhold via den nye tjeneste har en lang række fordele, hvis man vil bredt ud. For det første er Videoweb et dagligt arbejdsredskab for en række tv og web-tv-redaktioner, så platformen er det helt rette udstillingsvindue for redaktionelt indhold. For det andet er de mange medier, som anvender Videoweb, fuldt integreret med platformen, hvilket betyder, at det er ganske let for dem at hente materiale ned i præcis det format, de enkelte medier anvender. Derved kan man nemt lægge indholdet over i egne systemer, hvilket er med til at styrke mediernes egen forretningsmodel frem for at anvende embeds af videoindhold fra de åbne videodelingstjenester.

Stort potentiale i levende billeder
Da produktion af levende billeder for mange redaktioner stadig er en relativt ny og omkostningstung udfordring, så er behovet for mere og billigere videoindhold stort.

-          Levende billeder har et meget stort potentiale, som Ritzau med det nye Videoweb og videodeletjenesten vil hjælpe de danske medier med at indfri. Deletjenesten støtter samtidig op om det livestreaming-produkt, vi lancerede i starten af 2015, da indholdet derfra også lægges op på og kan hentes ned fra Videoweb, forklarer Lars Vesterløkke.

Via Videoweb deler blandt andet Dansk Håndbold Forbund, Det Kongelige Teater og hjælpeorganisationen Mission Øst også deres videoindhold i form af videopressemeddelelser.

Kontakt:

Lars Vesterløkke, adm. direktør