Risikogruppe lades i stikken: Systemfejl fratager medarbejdere deres løn

Beskæftigelsesministeriet placerer offentligt ansatte i særlige risikogrupper i urimeligt og farligt dilemma: Tag på arbejde under coronakrisen eller mist din løn.

Mens regeringens øvrige økonomiske hjælpepakker kører frem til august, er de offentlige arbejdsgivere i kommuner, regioner og staten stoppet med at udbetale løn til medarbejdere, der er i særlig risiko for konsekvenserne af corona. Fuldstændig uacceptabelt, mener forbundssekretær i FOA Maria Melchiorsen.

”Det er helt absurd, at nogen af dem, der i forvejen er allerhårdest ramt af corona-krisen, også skal straffes ved at miste deres løn,” siger hun.

Den 9. juni gik Kommunernes Landsforening ud med besked om, at landets kommuner ikke længere kunne udbetale løn til de medarbejdere, der siden nedlukningen af Danmark har måttet blive hjemme, fordi de eller deres pårørende på grund af for eksempel kroniske sygdomme er i en særlig risiko for følgevirkninger af COVID-19. Få dage efter kom regionerne med samme melding.

Problemet skyldes efter alt at dømme en procedurefejl i den aftale, der sikrer, at de offentlige arbejdsgivere kan få sygedagpengerefusion, når de udbetaler løn til medarbejdere i risikogrupper, som er hjemsendt. Medarbejderne skal nu i stedet søge sygedagpenge.

Maria Melchiorsen sender en klar opfordring til beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard og resten af Folketinget:

”Ret op på det her. Det kan ikke passe, at en procedurefejl skal få så voldsomme konsekvenser for den enkelte medarbejder. Det var bestemt ikke, hvad vi havde forventet, da vi endelig modtog den gode nyhed om, at der var landet en politisk aftale om sygedagpengerefusion til gavn for medarbejdere og deres pårørende i risikogruppen,” siger hun.

Og det er ikke kun økonomien, medarbejdere i risikogruppen risikerer at blive ramt på.

”Man stiller medarbejderne i et helt urimeligt dilemma: Skal jeg miste min løn, eller skal jeg løbe risikoen med mit eller mine pårørendes helbred og tage på arbejde. Vi hører lige nu om eksempler på medlemmer, som er tvunget på arbejde, fordi de ikke kan undvære deres løn.”

”Vi er langt fra ude af krisen. Lige nu ser vi flere nye smittetilfælde på blandt andet daginstitutioner og plejecentre. Det er derfor nødvendigt, at vi fortsat tager hånd om de medarbejdere og deres pårørende, der stadig er i fare, hvis de bliver smittet med COVID-19,” siger Maria Melchiorsen.