Risikerer dobbeltbetaling: Forsikringen på lejebil gør danskerne i tvivl
Forsikringen på en lejebil i udlandet gør hver anden dansker i tvivl, og det kan ende i en dyr dobbeltbetaling. Det viser en ny undersøgelse, Kantar Public har lavet for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring.

Der bliver lejet biler i stor stil, når ferielystne danskere rejser ud på årets sommerferie. Og selvom det i langt de fleste tilfælde forløber fuldstændigt problemfrit, så risikerer rigtig mange at betale en ærgerlig ekstraregning, når de bliver tilbudt forsikring på deres lejebil af de lokale udlejere.
I hvert fald hvis man spørger danskerne selv. Mere end hver anden svarer nemlig i en ny undersøgelse, at de ikke ved, om deres rejseforsikring dækker selvrisikoen ved skader på en lejebil. Det kan altså betyde, at man i stedet vælger en dyr ekstradækning hos udlejeren, for at nedbringe selvrisikoen.
Men det gør ens rejseforsikring i mange tilfælde. Det forklarer Louise Hertzum Andersen, der er chef for forretningsudvikling i Gouda Rejseforsikring.
“Langt de fleste danske rejseforsikringer indeholder en dækning for selvrisiko ved skader på en lejebil i udlandet, og det betyder, at man ikke behøver at betale for en ekstra forsikringsdækning på den destination, hvor man lejer en bil. Når det er sagt, skal man selvfølgelig altid læse op på sin rejseforsikring, og sikre sig, at ens feriebehov er dækket, hvis uheldet skulle være ude.”
Vær opmærksom på skader når du lejer bilen
Men selvom man er dækket for eventuelle skader på sin lejebil, så skal man være meget opmærksom på, at udlejningsvirksomhederne på nogle destinationer er gode til at opdage skader, som allerede har været på bilen inden udlejning.
Også hos Forbruger Europa modtager man hvert år mange klager fra danskere, der føler sig snydt af biludlejere. Men for at undgå at stå i en situation, hvor man bliver opkrævet store regninger på stedet, så skal man være grundig og opmærksom, inden man kører afsted, lyder rådet fra Louise Hertzum Andersen.
“Man bør altid gå bilen grundigt efter, tage billeder og henvende sig til udlejningsfirmaet hvis du opdager skader på din lejebil, inden du sætter dig bag rattet. Ofte bliver man opkrævet betaling for skader på stedet, og det kan altså løbe op i rigtig store summer, man som rejsende selv ender med at lægge ud for,” siger hun.
Derudover bør man altid få dokumentation for, at bilen er i orden, når man afleverer den tilbage til udlejeren, så man ikke efterfølgende modtager krav om ekstra betaling. Sager om betaling er nemlig ofte både tidskrævende og besværlige, når de går over landegrænser. Er det ikke muligt, er det en god ide igen at tage billeder af bilen fra alle vinkler, for at kunne påvise bilens stand efter endt udlejning.
5 gode råd til billeje i udlandet
-
Undersøg biludlejeren inden du lejer bil ved dem
-
Læs lejekontrakten grundigt og stil spørgsmål, hvis der er usikkerheder.
-
Tjek altid din lejebil inden afgang, og tag billeder af den
-
Undersøg dine forsikringer hjemmefra, så du slipper for at være dækket to gange
-
Gennemgå lejebilen ved aflevering med personalet, hvis det ikke er muligt tag da billeder af bilen
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.052 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af © Kantar Public for Gjensidige i maj og juni 2023.
|
Dækker din rejseforsikring selvrisikoen ved skader på en lejebil? |
|
|
Ja |
13% |
|
Nej |
6% |
|
Har ikke en rejseforsikring |
27% |
|
Ved ikke |
54% |
Nøgleord
Kontakter
Trine AndrupKommunikationschefGjensidige
Tlf:27 52 51 06tran@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Flere har overtræk lige nu: Denne cocktail gør ondt på pengepungen14.12.2025 09:03:00 CET | Pressemeddelelse
Dyre julegaver og festlige højtider presser danskernes økonomi sidst på året i sådan en grad, at det fører til overtræk på kontoen. Det viser nye tal og en undersøgelse, som er lavet for Gjensidige og Sparekassen Kronjylland.
Julen frister: 6 ud af 10 ændrer disse vaner9.12.2025 07:53:00 CET | Pressemeddelelse
Julesæsonen er over os, og for mange danskere handler det om hygge, nærvær og fællesskab. Det betyder ofte lidt ekstra på tallerkenen, men det er vigtigt at genfinde balancen, lyder rådet.
November bød på rekordmange påkørsler af hjorte7.12.2025 09:03:00 CET | Pressemeddelelse
1534 gange endte bilister i sammenstød med hjorte i november, og det er det højeste antal påkørsler på en enkelt en måned de seneste syv år. Samtidig tegner året til at sætte en ærgerlig rekord for påkørsler. Det viser nye tal, som Dyrenes Beskyttelse har udleveret til Gjensidige.
Halvdelen af danskerne er pårørende til en syg - nyt tilbud skal gøre en forskel3.12.2025 07:32:00 CET | Pressemeddelelse
Cirka 50 procent af den danske befolkning er pårørende til en patient. Sådan konkluderer en ny rapport fra VIVE. Derfor lancerer Gjensidige et nyt tilbud, der skal støtte patienter og deres familier gennem sygdomsforløb.
Billig hjemtur kan ende galt: Hver femte unge har brugt pirattaxa2.12.2025 07:34:00 CET | Pressemeddelelse
December er højsæson for julefrokoster, og danskerne valfarter til festlige begivenheder for at skåle og ønske god jul. Men når aftenen rinder ud, tyer hver femte unge til en pirattaxa fremfor en autoriseret taxa. Det viser en ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
