Dansk Boligbyg

Ringsteds højeste boligbyggeri afleveres før deadline

Dansk Boligbyg har afleveret Ringsteds højeste boligbyggeri to måneder forud for tidsplanen. Dermed bliver de nye 69 almene boliger allerede klar til indflytning den 15. oktober i år.
Billeder kan frit benyttes ved omtale af Domea og Dansk Boligbyg.

Boligbyggeriet på Dampmølle-grunden centralt i Ringsted rejser sig op i femte sals højde og er bygget i totalentreprise for MNV Bolig - Domea.

At byggeriet afleveres to måneder før tid, er bemærkelsesværdigt, da projektet oprindelig så ud til at blive forsinket. Byggegrunden var nemlig ikke klar, da byggeriet skulle påbegyndes.

Men et tæt samarbejde mellem jord- og betonentreprenøren og Dansk Boligbyg betød, at man alligevel nåede at etablere terrændæk, inden de første betonelementer blev leveret. Og på trods af den svære situation i byggebranchen med knaphed på materialer og medarbejdere lykkedes det at gennemføre byggeriet hurtigere end aftalt.

Godt samarbejde sikrer fremdriften

”Der har været et godt flow under hele byggeriet. Alle involverede har ydet en stærk fælles indsats. Det gælder alle fra bygherre til underentreprenører. Derudover har samarbejdet med OJ Rådgivende Ingeniører og H+TNT Arkitekter været tillidsfuldt og konstruktivt,” siger projektansvarlig Lars Kristensen fra Dansk Boligbyg og forklarer:

”Det har været afgørende, at vi har haft mulighed for at samle det rigtige team til projektet. Det handler selvfølgelig om kompetencer, men det handler også om, at man kender hinanden og kan stole på hinanden.”

Thomas Zachasørén Høtoft, der er Senior Projektleder hos bygherren Domea.dk supplerer:

”Vi har som sædvanlig haft et stærkt samarbejde med Dansk Boligbyg. De har styr på planlægningen og tager ansvar. Og så sætter vi pris på, at de har et fasttømret samarbejde med lokale underentreprenører. Det er vigtigt, at man kender hinanden og kan arbejde sammen. Det giver også en god stemning på byggepladsen.”

God bygbarhed og byggelogistik

Dansk Boligbyg har gennem de seneste år styrket sin byggefaglige ekspertise og bestræber sig på at sætte den i spil så tidligt i byggeprocessen som muligt. Dette gør det muligt at planlægge byggelogistikken optimalt og være tidligt ude og sikre sig materialer. På den måde undgår man flaskehalse og de store forsinkelser undervejs i byggeriet.

”Når vi ser på et byggeri, vurderer vi det ud fra dets bygbarhed. Sammen med arkitekter, ingeniører og underentreprenører ser vi på, hvordan man bygger effektivt. I Ringsted foreslog vi blandt andet at etablere svalegange med adgang til lejlighederne, og at disse blev udført som såkaldte sandwich-elementer,” siger Lars Kristensen og forklarer:

”På den måde kunne vi færdiggøre facade og tag i én arbejdsgang og slippe for at skulle gøre plads til et omfattende murerarbejde i tidsplanen. Vi lukkede desuden undertaget med en løsning med beton og brændt pap, hvilket betød at vi kunne komme hurtigere i gang med det indvendige arbejde.”

Boliger til tiden, til prisen og i god kvalitet

Thomas Zachasørén Høtoft fra Domea.dk glæder sig over det færdige resultat:

”Vi har et tæt og stærkt samarbejde med Dansk Boligbyg, og lykkes med Dampmøllen er vi lykkedes med endnu et godt, fælles projekter. Vi får nogle gode, funktionelle boliger til tiden og til den aftalte pris.”

Dampmøllen er et byggeri af høj arkitektonisk kvalitet. Arkitekt Mette Forslund fra H+TNT arkitekter har tegnet projektet, og hun siger:

”Byggeriet er opført i røde teglsten med røde teglstenstage – et udtryk der er kendetegnende for byen og de omkringliggende bygninger. I facadens udtryk på hjørnet af Møllegade og Næstvedvej har vi markeret, at der er tale om en tidligere Dampmølle, og derved har vi bevaret en reminiscens af byens historie. Bebyggelsen fremstår som mindre huse, der tilsammen danner randbebyggelsen, og for at tilpasse den til byens proportioner er den underdelt i mindre volumener ved skift i murstensfarve og ved spring i facade- og taghøjde”.

FAKTA: Lyse lejeboliger i tre størrelser

Dampmøllen i Ringsted består af 69 almene familieboliger, er fordelt på 2, 3 og 4-værelses lejligheder fra 69 til 111 m2. Lejlighederne er lyse med gennemgående opholds- og spisestuer med åbent køkken, og stuerne har brede vinduespartier til gulv. Lejlighederne har desuden altan, og stuelejlighederne har adgang til egen have med opholdsterrasse.

Flere informationer hos:

Executive Assistant Lilli-Anne Mastellone, Dansk Boligbyg, på 3060 3492 eller lam@dbb.as

Seniorkommunikationsrådgiver John Thorup, Grønbech PR og kommunikation, på 2880 0555 eller jot@groenbech.com

Information om Dansk Boligbyg

Dansk Boligbyg
Erhvervsbyvej 11
8700 Horsens

70275000https://danskboligbyg.dk

DANSK BOLIGBYG

Dansk Boligbyg a/s er blandt de 10 største hoved- og totalentreprenører i Danmark.

Virksomheden, der har speciale i bolig- og institutionsbyggerier, har som styrings-entreprenør mere end 50 bygge- og renoveringsprojekter i gang over hele landet.

Virksomheden beskæftiger over 100 medarbejdere og har en årsomsætning på ca. 2 mia. kr.

Virksomheden blev etableret i 1998 af Ole Rasmussen og Kristen Laursen og er i dag landsdækkende med syv afdelinger fordelt på kontorerne i Horsens, Aalborg, Odense og Roskilde.

Følg pressemeddelelser fra Dansk Boligbyg

Flere pressemeddelelser fra Dansk Boligbyg