White Sands Communication

Ringkøbing : West Coast Pride sætter fokus på LGBT med ”Dialog- & Kulturuge”

Vestjylland kommer resten af året til at stå i regnbuefarvernes tegn, når West Coast Pride igangsætter en lang række arrangementer og initiativer, der skal sættes fokus på LGBT-spørgsmål. Det sker i et forsøg på at gøre Vestjylland til et godt sted at være for alle minoriteter uanset politisk, religiøs eller seksuel orientering.
Foto : Jeremy Bishop, Unsplash. Free use.

Første skud på stammen bliver en ”Dialog- & Kulturuge”, der starter mandag den 2. august og slutter mandag den 9. august.

”Bøsserøv” på arbejdspladserne

Programmet indeholder ikke færre end fire dialogmøder i Teltet på Havnepladsen i Ringkøbing. Her sættes der fokus på en lang række emner, der sætter fokus på generelle problemstillinger for LGBT-personen - med lokale og regionale tråde.

Mandag den 2. august er der fokus på arbejdsmarkedet.

- På mange virksomheder er det mere normalen end undtagelsen at gå rundt og kalde hinanden ”Bøsserøv” eller lignende. Op mod 100.000 LGBT+ personer i Danmark føler ikke, at de kan være åbne om deres seksualitet eller kønsidentitet på deres arbejdsplads. Det giver øget stress og sygefravær på arbejdspladserne. Er det arbejdsgivernes skyld, eller skal LGBT+ personer bare blive bedre til at stå ved sig selv og hvordan sikrer man, at vestjyske arbejdspladser også er gode arbejdspladser for LGBT+ personer? Det diskuterer Søren Elbæk (viceborgmester i Ringkøbing-Skjern Kommune), Henning Boye Christensen (3F lokalformand) , Viggo Grønne (ansat ved KP Komponenter A/S i Spjald), og sekretariatschef for LGBT Danmark Susanne Branner Jespersen, fortæller Emil Slot Sig, der er forperson for West Coast Pride.

Lades LGBT-børnene i stikken?

I folkeskolen er "homo", og "bøsse" blandt de mest brugte udtryk, når børn taler dårligt om hinanden. Det rammer især de børn, som forelsker sig i børn med deres eget køn og for børn som føler, at de er født med det forkerte køn.

Det er temaet for dialogmødet onsdag den 4. august.

- Hvordan skaber man en skole, hvor børn ikke behandles dårligere på grund af deres seksualitet eller kønsidentitet? Det debatteres af Maria Braae (skoleleder på Ringkøbing Skole), Trine Ørskov (forperson for Børne- og Familieudvalget i Ringkøbing-Skjern Kommune), mor til et transkønnet barn Charlotte Rahbek samt Marie Elisabeth Lind-Thomsen fra Foreningen for Støtte til Transkønnede Børn, fortæller Emil Slot Sig.

LGBT frie kommuner og stening

LGBT frie kommuner og stening af homoseksuelle. Hvordan ser Danmarks rolle ud i den internationale kamp mod diskrimination? Det sættes fokus på ved dialogmødet fredag den 6. august.

- I Polen gik den siddende præsident Duda til valg på at bekæmpe "LGBT-ideologien" og homoseksuelle udsættes for massiv diskrimination i landet. Hvordan kan Danmark bidrage til kampen for bedre forhold for LGBT-personer i Europa og resten af verden? Det debatterer tidl. udviklingsminister Ulla Tørnes, polske Wojtek Gryczh der har boet i Vestjylland og nu lever med frygten for diskrimination i Polen, og Helle Jacobsen fra Amnesty International, fortæller Emil Slot Sig.

Dagbladet samler trådene

Lørdag den 7. august rundes dialogmøderne af med en større debat, hvor Dagbladet og West Coast Pride sætter en lang række emner til debat og forsøger at samle trådene for ugens dialogmøder op og sætter dem i perspektiv.

- Det bliver uden tvivl en debat, der kommer til både at trække fronterne op lokalt, men som også kan være med til at åbne op for den fortsatte dialog i Vestjylland omkring mangfoldinghed. For er vi i bund og grund så forskellige, når det kommer til stykket? Det bliver en debat, der i format kommer til at ligne ”Debatten” på DR2, hvor Clement Kjersgaard er vært. I vores udgave bliver det Chefredaktør Gudrun Pedersen fra Dagbladet, der kommer til at styre debatten, fortæller Emil Slot Sig.

Film skal ses i biografen

Sammen med Ringkøbing Bio, tilbyder West Coast Pride ikke færre end fire LBGT-film under ”Dialog- & Kulturugen”.

Tirsdag den 3. august lægges ud med filmen "Milk", der er en amerikansk, biografisk dramafilm fra 2008, instrueret af Gus Van Sant og baseret på politikeren og aktivisten Harvey Milks liv og kamp for homoseksuelles rettigheder. Milk blev nomineret til otte Oscars i 2009, bl.a. for bedste film. Sean Penn vandt sin anden Oscar for bedste mandlige hovedrolle og Dustin Lance Black vandt en Oscar for bedste originale manuskript.

Onsdag den 4. august vises Tom Hoopers Oscar-belønnede film fra 2015: 'The Danish Girl' med Eddie Redmayne i hovedrollen som Lili Elbe. Filmen er baseret på David Ebershoff biografiske roman ved samme navn. Lili Elbe var i 1931 den første transkønnede i verden, der fik foretaget kropsbekræftende kønsorganoperationer.

Torsdag den 5. august vises det romantiske Oscar-belønnede drama 'Call Me by Your Name', hvor man følger den 17-årige Elio og farens praktikant, Oliver, der skal bo hos familien i Norditalien hen over sommerferien. Elio og Oliver udvikler et forhold til hinanden, og det bliver ikke kun en uforglemmelig tid, men en sommer i det smukke italienske landskab, der vil ændre deres liv for altid. 'Call Me by Your Name' er baseret på romanen af Andre Aciman, og den kritikerroste film har vundet flere internationale priser og fik blandt andet tre Golden Globe-nomineringer.

Søndag vises den danske film ”En helt almindelig familie” fra 2020, der er bygget på instruktørens, Malou Reymanns, egen opvækst. Hovedpersonen Emma går igennem en tumultarisk tid, da hendes forældre bliver skilt, og hendes far skifter køn. Sideløbende har Emma et helt almindeligt ungdomsliv med fodbold og venskaber. Kaya Toft Loholt modtog Bodilprisen for bedste kvindelige hovedrolle for sin rolle som Emma i filmen, og Reymann modtog Talentprisen i 2021.

Slutter med gudstjeneste og oplæsning

”Dialog- & Kulturugen” slutter søndag den 8. august med to programpunkter af vidt forskellige karakter.

- Sognepræst Vivian Linnebjerg forestår en gudstjeneste i Ringkøbing Kirke, hvor koret synger Anne Linnet flerstemmig, og hvor sangeren, performeren og Youtuberen Sigmund Trondheim, også deltager.  Det bliver en spændende konstellation og en spændende gudstjeneste at deltage i, påpeger Emil Slot Sig.

Efter gudstjenesten vil forfatteren Nikolaj Tange Lange fortælle om sin tredje roman ”Tættere på Jorden end Jorden”, der tager afsæt i Langes egne oplevelser med at være ung og homo i en dansk provins ved kysten. Her vokser romanens følsomme hovedperson Ebbe op, som enebarn af en enlig mor. Det er også her han udforsker sig selv, sammen med den jævnaldrende Otto fra nabogården, der udfordrer med sære og forbudte lege. Men da skolen starter, støder Otto Ebbe fra sig, og Ebbe må lære at klare sig i et socialt spil, der er både fremmed og fjendtligt.

Der vil være gratis adgang til alle arrangementer med undtagelse af biograffilmene, hvor Ringkøbing Bio sælger billetter til kun 60 kroner stykket inklusive popcorn og sodavand.

Lørdag den 11. september 2021 kl. 13.00-18.00 gennemføres den Menneskerettighedsparade gennem Ringkøbing by med musik dans og underholdning mm. Den er udskudt indtil da grundet Corona-restriktionerne.

Yderligere informationer:
Forperson Emil Slot Siig, tlf. 2090 3686

Foto : Jeremy Bishop, Unsplash. Free use.

Information om White Sands Communication

White Sands Communication
Vinkelsti 1
7700 Thisted

+45 26 21 11 45http://www.coldcoast.dk

Følg pressemeddelelser fra White Sands Communication

Flere pressemeddelelser fra White Sands Communication

Sparekassen Thy opfordrer kunderne til at gå i dialog med deres rådgiver1.12.2022 11:32:57 CET | Pressemeddelelse

Vores bedste råd er at gå aktivt til værks og få kigget sin økonomi igennem. Det bedste middel er dialog i god tid, og her sidder vores rådgivere klar til at hjælpe. Vi drøfter gerne mulighederne for omlægning af gæld, så løbende ydelser kan nedsættes og rådgiver i forhold til at finde mulige besparelser i den daglige økonomi. Sådan lyder det fra Sparekassen Thys direktør Ole Beith i en tid, hvor inflationen er på himmelflugt, renterne følger med og energipriserne har gjort et mærkbart indhug i manges rådighedsbeløb.