Rikke Zeberg skal stå i spidsen for digitalisering i DI

Direktør for Digitaliseringsstyrelsen, Rikke Zeberg, skal fremover stå i spidsen for digitalisering i Dansk Industri. Hun tiltræder som branchedirektør i DI Digital og som chef for digitaliseringspolitik i DI.

- Med Rikke Zeberg får erhvervslivet et af de stærkeste kort herhjemme inden for digitalisering. DI Digital samler Danmarks digitale virksomheder, som spiller en afgørende rolle for den digitale omstilling i erhvervslivet og i vores samfund, og Rikke Zeberg er den helt rigtige til at sikre de bedste vilkår for det arbejde og til sammen med virksomhederne at fastholde Danmark som et af verdens mest digitale samfund – til gavn for os alle. Så jeg er meget glad for at kunne byde hende velkommen til DI, siger DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

Rikke Zeberg har været øverste chef for Digitaliseringsstyrelsen siden 2017. Det er en periode, hvor styrelsen har været i en rivende udvikling med nye opgaver og flere ansatte til at hjælpe det offentliges digitale kontakt med borgere og virksomheder på stadigt nye måder. I Digitaliseringsstyrelsen har hun bl.a. haft ansvaret for danskernes digitale nøgle, Nem-id, og ikke mindst den kommende afløser, Mit-ID samt borgernes digitale indgang Borger.dk. Under coronakrisen har Digitaliseringsstyrelsen desuden medvirket til udviklingen af Smittestop-app’en, som i dag er et vigtigt bidrag til at bryde smittekæderne.

DI har gennem de senere år løbende styrket indsatsen for bistå danske virksomheder med digitalisering af deres forretning, og det bliver en vigtig opgave for den nye branchedirektør at fortsætte dette arbejde. I DI skal Rikke Zeberg i samarbejde med de øvrige kolleger og DI’s medlemsvirksomheder stå i spidsen for erhvervslivets bidrag til den fortsatte digitalisering af det danske samfund – på et tidspunkt hvor nye stærke teknologier, som f.eks. kunstig intelligens, machine learning og blockchain for alvor skal bruges som arbejdsredskaber i virksomhederne, i sundhedssektoren og i borgerservicen.

- Regeringen har meldt ud, at den vil udarbejde en ny ambitiøs digitaliseringsstrategi og efterlyser input og samspil med erhvervslivet. Det er en enestående mulighed, som vi i landets største erhvervsorganisation vil bidrage til. Derfor samler vi DI Digital og vores arbejde med digitaliseringspolitik under en fælles ledelse. Det skal sikre, at vi får opsamlet, udviklet og videreformidlet alle relevante indspil og ideer fra erhvervslivet til regeringen, siger Lars Sandahl Sørensen.

- Regeringen har med statsministeren i spidsen givet startskuddet til det næste skridt i Danmarks digitale omstilling. Danmarks styrkeposition har vi opnået gennem samarbejde mellem de offentlige myndigheder og det private erhvervsliv, og jeg glæder mig til at få mulighed for styrke dette samarbejde, så DI’s medlemsvirksomheder kommer til at spille en afgørende rolle i den fortsatte digitale omstilling. Det gælder både om at understøtte og styrke virksomhedernes egne digitale transformation og fastholde Danmarks internationale styrkeposition. Det er en utrolig spændende opgave at være med til at løse, og jeg glæder mig til at blive en del af Danmarks største erhvervsorganisation, siger Rikke Zeberg.

Rikke Zeberg har bl.a. tidligere været underdirektør i DR Nyheder. Hun starter i DI straks i det nye år.

Pressefoto er vedhæftet denne pressemeddelelse.

Yderlige oplysninger fås hos vicedirektør og pressechef Per Geckler Møller, tlf. 2949 4434, e-mail pgm@di.dk

Download
Nuværende direktør i Digitaliseringsstyrelsen, Rikke Zeberg, bliver ny branchedirektør og chef for digitaliseringspolitik i DI. Foto: Agnete Schlichtkrul
Download

DI udnævner Anders Søndergaard Larsen som ny medlemsdirektør4.12.2020 11:45:00 CETPressemeddelelse

Danmarks største erhvervs- og arbejdsgiverorganisation, Dansk Industri, har i dag udpeget Anders Søndergaard Larsen som medlemsdirektør. Anders Søndergaard Larsen kommer fra en stilling som vicedirektør i DI, hvor han har været en del af ledelsen af medlemsområdet, været ansvarlig for koordinering af overenskomstforhandlinger og haft ledelsesansvaret for DI’s samlede indsats for akkvisition af nye medlemsvirksomheder. Anders Søndergaard Larsen træder dermed ind i direktionen som afløser for Lars Frelle-Petersen med virkning fra 1. januar 2021.

Ny DI-måling: Det danske erhvervsklima er bedst i Jylland30.11.2020 19:30:00 CETPressemeddelelse

Ikast-Brande Kommune er Danmarks mest erhvervsvenlige kommune, viser DI’s Lokalt Erhvervsklimaundersøgelse 2020. Mere end 7.500 virksomheder har vurderet den kommunale service under coronakrisen, og de mest tilfredse virksomheder ligger i jyske kommuner. Hvis kommunerne vil vinde virksomhedernes gunst til næste kommunalvalg, skal flere forbedre sagsbehandlingstider, offentlige udbud og infrastruktur, siger DI-direktør.