Copenhagen Business School

Rift om studiepladserne på CBS

Flere end 7.000 unge har i år søgt ind på CBS, hvor 3.181 nye bachelorstuderende tilbydes en studieplads. Det giver igen i år rift om pladserne på mange af uddannelserne. Se her årets adgangskvotienter.

Foto: Bjarke MacCarthy

Det er med stor glæde, at Copenhagen Business School natten til torsdag kan maile tilbud om optag til 3.181 ansøgere. De kommende bachelorstuderende kan se frem til at begynde et nyt kapitel i deres liv på campus på Frederiksberg, når introforløbene begynder i sidste halvdel af august.

"Et kæmpestort velkommen til vores nye studerende. Det er glædeligt at se, at så mange dygtige, unge mennesker ønsker at læse på Copenhagen Business School. Vores dimittender er i høj kurs i erhvervslivet med deres kombination af høj faglighed og blik for de store udfordringer, som både virksomheder og samfund står overfor," siger konstitueret rektor Inger Askehave.

Læring er livslang
I alt 7.392 ambitiøse ansøgere har søgt ind på én af de 18 CBS-bacheloruddannelser. Der er i år plads til 3.181 studerende. Det betyder, at der er rift om pladserne, og mange ansøgere har fået afslag. De mest populære uddannelser – altså de uddannelser med den højeste adgangskvotient for optag via kvote 1 – er: International Business (11,5), International Business and Politics (11,1), Business Administration and Sociology (10,3), HA i projektledelse (10,3) og Business Administration and Digital Management (10,1).

"CBS modtager mange flere ansøgninger, end vi har pladser til. Det betyder desværre, at vi har været nødt til at give afslag til mange kvalificerede ansøgere. Vi håber, at man prøver igen eller finder en god studieplads et andet sted. Læring er livslang, og selvom det måske kan føles sådan, så er den videregående uddannelse, man begynder med, ikke afgørende for spændende jobmuligheder i fremtiden," siger konstitueret rektor Inger Askehave.

Mangfoldighed i studiemiljøet
CBS tilstræber diversitet blandt studerende. Der er derfor igen i år et relativt højt antal tilbud om optag via kvote 2, hvor studerende ikke kun søger ind på karaktergennemsnit. I alt er 898 ansøgere tilbudt plads gennem kvote 2, det svarer til cirka 3 ud af 10 nye studerende. Kvote 2 lægger vægt på andre kvalifikationer end karakterer, herunder hvad ansøgere har lavet efter studentereksamen og deres motivation.

23 procent af de nye bachelorstuderende har en international uddannelsesbaggrund, og heraf er hver fjerde optaget på en dansksproget uddannelse. Blandt de 77 procent med en dansk uddannelsesbaggrund er hver femte optaget på en engelsksproget uddannelse. Der er altså en tendens til, at også danske studerende søger de engelsksprogede CBS-uddannelser. Fordelingen af studerende med dansk og international baggrund er samlet set cirka 50/50. De nye bachelorstuderende er fordelt med 47 procent kvinder og 53 procent mænd – statistisk set gennemfører flere kvinder end mænd kandidatuddannelsen.

Foto: Bjarke MacCarthy

Information om Copenhagen Business School

Copenhagen Business School
Solbjerg Plads 3
2200 Frederiksberg

Copenhagen Business School (CBS) er et globalt anerkendt erhvervsuniversitet, dybt forankret i den nordiske samfundsmodel. CBS har oparbejdet et stærkt renomme i Danmark og internationalt på baggrund af forskning og uddannelse af højeste kvalitet.

Vores profil forpligter os til at adressere vigtige globale samfundsudfordringer i forskningen og til at udvikle omstillingsparatheden hos studerende, dimittender og ledere gennem vores uddannelsesaktiviteter og muligheder for livslang læring. Komplekse udfordringer kalder på fælles handling. Vores strategi er derfor fokuseret på partnerskaber med andre forskningsområder, erhvervslivet, offentlige myndigheder og civilsamfundet.

CBS ligger på Frederiksberg og har cirka 21.000 studerende på hel- og deltid, 760 fuldtidsansatte forskere, 210 Ph.d.-studerende, 680 ansatte i administrationen og en bred portefølje af bachelor- og kandidatuddannelser, samt omfattende udbud af efteruddannelse og lederuddannelse på både engelsk og dansk.

Følg pressemeddelelser fra Copenhagen Business School

Flere pressemeddelelser fra Copenhagen Business School

Ny EU-håndbog: Sådan kan det offentlige anvende kunstig intelligens24.6.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Hvordan kan den offentlige administration effektivt anvende kunstig intelligens? Med fokus på mennesket? Det har Europakommissionen har for nylig udgivet en ny håndbog ”Road to the Adoption of Artificial Intelligence by the Public Sector” om. Professor MSO Rony Medaglia fra Institut for Digitalisering på CBS er medforfatter på bogen, og her stiller vi ham fem spørgsmål om kunstig intelligens og dens brug i den offentlige sektor i Europa.