Rift om dansk teknologi til logistik: MiR vækstede med 42% i 2021

Autonom transport er en stærk trend globalt. Det mærkes i ordrebogen hos danske MiR, der øgede salget af mobile robotter med 42 procent i 2021 i forhold til 2020. "Det er en klar positiv tendens, at kunderne køber et stadigt større antal robotter til samme lokation," siger Søren E. Nielsen, CEO i MiR.

MiR afsluttede år 2021 i overlegen stil, da robotvirksomheden fik en rekordmåned i december, hvor der blev solgt næsten 300 robotter, hvilket er flere end nogensinde før. Samlet set øgede MiR omsætningen med 42% i forhold til 2020, hvilket primært bestod af salg til eksportmarkederne, og det bringer volumenmæssigt den relativt unge virksomheds forretning op på et niveau blandt Danmarks største virksomheder.

På trods af generel mangel på komponenter præsterede vi markant vækst i 2021. Derudover går vi ind i 2022 med meget i ordrebogen og høje forventninger om fortsat vækst. Vores kunder anerkender virkelig værdien af vores brugervenlige, driftssikre autonome mobile robotter (AMR), og det er en klar positiv tendens, at kunderne køber et stadigt større antal robotter til samme lokation, siger Søren E. Nielsen, CEO i MiR.

Flere brancher opdager mobile robotter

Lige siden MiR lancerede sin første robot i 2015 har produkterne har stor appel især til bilindustrien og elektronikindustrien samt store multinationale kunder. Her fylder kunderne fortsat meget. Den af MiRs kunder, der købte allerflest mest logistik-teknologi i 2021, var Toyota. Men MiR mærker desuden et voksende marked for optimering og automatisering af intern transport inden for både logistiksektoren og i branchen for forbrugsvarer. Det skyldes ikke mindst producentens nye robotmodeller.

Vi lancerede i 2021 vores nye generation af endnu stærkere AMR’er MiR600 og MiR1350, og de har helt klart udvidet vores marked, fordi de blandt andet kan køre i flere miljøer og transportere tungere emner. Det samme kan siges om den nye MiR250 Hook som især er et produkt, som logistiksektoren har ventet på til effektiv transport af deres mange transportvogne, lyder det fra MiRs topchef.

Effektiv flådestyring er afgørende

Autonom transport er en stærk trend globalt. Det betyder også, at indkøbere af teknologi har fået øget fokus på et smidigt samspil mellem forskellige selvkørende teknologier.

Hvis vi kigger på projekterne i vores ordrebog, så relaterer de sig rigtig meget til hele vores løsning; herunder vores flådestyringssoftwaren MiRFleet, Vores kunder er optagede af, at de effektivt kan bruge mange mobile robotter samtidig. De stiller høje krav til brugervenlighed, navigation, skalerbarhed og sikkerhed. Vi oplever, at kunderne værdsætter den store erfaring, vi og vores partnere har med at integrere komplette driftssikre løsninger, der integrerede med kundernes egne it-systemer, siger Søren E. Nielsen.

Han vil i løbet af 2022 kunne se frem til at få cirka 50 flere kolleger i ind- og udland, og sideløbende vil MiR udvide med flere lokaler i Odense for at kunne rumme de mange nye medarbejdere. Virksomhedens hovedkontor vil på sigt blive samlet i den kommende Cobot Hub, som opføres i løbet af de kommende år i samarbejde med en af robotindustriens andre sværvægtere, Universal Robots.

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.Video med tre eksempler på, hvordan mobile robotter skaber værdi i en produktion.Videokanal

Birthe Koldby Veje, PA for hhv. President Søren E. Nielsen og CCO Thomas Knudsen: bkv@mir-robots.com, +45 20 20 44 03

MiR mærker et voksende marked for optimering og automatisering af intern transport inden for både logistiksektoren og i branchen for forbrugsvarer. Det skyldes ikke mindst producentens nye generation af endnu stærkere AMR’er, MiR600 og MiR1350. De har udvidet MiRs marked, fordi de blandt andet kan køre i flere miljøer og transportere tungere emner. Her ses de på job på et IKEA-lager i Polen.
MiRs robotter navigerer automatisk udenom forhindringer og er let at installere uden at ændre på indretningen på arbejdspladsen. og kræver ikke lange og tidskrævende konfigurationer, hvilket gør den nem at betjene. Takket være det kort over området, der er genereret af robotten selv, og den indbyggede avancerede software, er autonome mobile robotter i stand til dynamisk at vælge den mest effektive rute.
Medarbejderstaben skal også fortsat vokse i 2022, hvor staben på 300 vil voksne med 50 nye MiR-medarbejdere især i hovedkontoret i Danmark, hvor produktionen af robotterne også foregår.

Om Mobile Industrial Robots MiR udvikler og markedsfører branchens mest avancerede sortiment af kollaborative og sikre mobile autonome robotter (AMR'er), der hurtigt, nemt og omkostningseffektivt kan styre intern logistik, så medarbejdere frigøres og kan udføre aktiviteter med en højere værdi. Hundredvis af mellemstore og store multinationale virksomheder og logistikcentre, foruden flere hospitaler verden over, har installeret MiR’s innovative robotter. Som globalt markedsførende har MiR et globalt distributionsnetværk i over 60 lande og har regionskontorer i New York, San Diego, Singapore, Frankfurt, Barcelona, Tokyo, Seoul og Shanghai. MiR er vokset hurtigt siden starten i 2013, og omsætningen vokser betydeligt hvert år. MiR er grundlagt af erfarne fagfolk fra den danske robotindustri og har hovedkvarter i Odense. I 2018 blev MiR opkøbt af Teradyne, der er førende inden for levering af automatiseret testudstyr. Der er flere oplysninger på www.mobile-industrial-robots.com

FM Logistic investerer i danske autonome mobile robotter til IKEAs varelagre3.1.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse