Revet væk på få timer: Nu kan skolerne bestille 6000 gratis frøposer samt downloade undervisningsmateriale om bier

Lidl har allieret sig med Danmarks Biavlerforening og udviklet nyt undervisningsmateriale, som skal gøre landets skoleelever klogere på biers livsbetingelser og deres store betydning for
vilde planter og dyrkede afgrøder.
Initiativet blev lanceret i februar, og i løbet af blot 19 timer var alle 150 trykte klassesæt blevet bestilt af skoler over hele landet.
Grundet den store efterspørgsel på frøposer udbydes der nu 300 gratis frøposer med pakker a 20 stk., som fra d. 22. marts kan bestilles af skoler på lidl.dk/lidlsbidrag. Undervisningsmaterialet kan stadig downloades gratis.
”Hos Lidl ønsker vi at tage ansvar og sætte fokus på læring og oplysning, der bidrager til at øge forståelsen af bier og andre bestøvende insekters afgørende rolle i forhold til biodiversitet og fødevareproduktion. Derfor er vi også glade for, at skolerne har taget så godt imod vores materiale. Vi oplever fra flere lærere, at vores klassesæt har været med til at starte refleksioner og diskussioner i undervisningen om, hvordan vi sammen kan blive bedre til at passe på vores natur,” siger Rasmus Pape, indkøbsdirektør hos Lidl.
Mangler fysisk materiale til de yngste
Danske insekters levevilkår er under pres, og det har blandt andet betydning for vores vilde planter og dyrkede afgrøder, som er afhængige af insektbestøvning.
Det fik i 2021 Lidl til at indgå et samarbejde med Danmarks Biavlerforening om en række forskellige initiativer og aktiviteter, som skal styrke den biologiske mangfoldighed – senest med udgivelse af undervisningsmateriale til skolens yngste.
”Interessen for undervisningsmaterialet har været overvældende og responsen utrolig positiv. Skolerne melder tilbage, at de ikke har haft særlig meget fysisk materiale til de små elever i natur/teknologi, så vi er glade for at kunne bidrage til undervisningen om insekters afgørende rolle for vores natur, biodiversitet og menneskers dagligdag,” siger Arne T. Henriksen, formand Danmarks Biavlerforening.
Sådan bestiller du
Skoleklasser kan gratis – efter først-til-mølle – bestille frøposer fra d. 22. marts på lidl.dk/lidlsbidrag.
En pakke indeholder:
20 x frøposer
Tilhørende undervisningsmateriale til 2.-4. klassetrin kan downloades gratis på lidl.dk/lidlsbidrag.
Fakta
Sammen med Danmarks Biavlerforening har Lidl udarbejdet tre overordnede fokusområder, hvor Lidl kan gøre en indsats for at styrke den biologiske mangfoldighed i Danmark.
- Lidls sortiment skal blive endnu mere bi- og insektvenligt. Det betyder et endnu større udvalg af blandt andet dansk honning, økologiske varer og bi- og insektvenlige planter til haven.
- Lidl vil skabe flere naturlige levesteder og fødekilder for bier og andre insekter ved kædens butikker og lagre i Danmark. Fx vil der ved udgangen af 2025 være flere naturlige områder med træer, blomster og planter til gavn for biodiversiteten ved op til 25 % af alle Lidls butikker i Danmark, hvor det er muligt.
- Lidl vil sætte fokus på læring og oplysning ved at sprede budskabet om biers og andre bestøvende insekters afgørende betydning for bevarelse af vores økosystemer, biodiversitet og ikke mindst madforsyning i Danmark og resten af verden.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
Information om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som ansvarlig dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem et tillidsfuldt samarbejde med vores partnere garanterer vi et velgennemtænkt vareudbud til den bedste pris.Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 165 danske butikker. Vi arbejder hver dag som aktiv samfundsaktør på at skabe målbar værdi, der rækker ud over Lidls egen forretning.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Det betaler sig at handle i Lidl: Vinder Avisen Danmarks pristjek og sænker samtidig priserne på over 100 hverdagsvarer10.10.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidls budskab, om at det betaler sig at gøre sine indkøb hos dem, beviser sig i virkeligheden. I Avisen Danmarks store pristjek løber dagligvarekæden nemlig med sejren. Pristjekket er foretaget inden Lidl torsdag d. 9. oktober sænkede prisen på over 100 hverdagsprodukter.
Lidl gør hverdagen billigere for forbrugerne: Sænker prisen på over 100 hverdagsprodukter9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag tilbyder Lidl over 100 hverdagsvarer til nye, lave priser. Det er nogle af de mest solgte produkter som smør, kød, kaffe, rugbrød og toiletpapir, der nu bliver sat ned i dagligvarekædens butikker. Kunderne skal have en billigere hverdagsindkøbsvogn, når de handler i Lidl de næste mange måneder.
Lidl Danmark slutter sig til Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed2.10.2025 12:48:42 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har taget endnu et vigtigt skridt mod at fremme sundhed og forebyggelse i Danmark ved at indtræde i Forebyggelsesalliancen for fremtidens sundhed – og det som den første dagligvarekæde. Med sit engagement ønsker dagligvarekæden at bidrage til den nationale forebyggelsesindsats og styrke folkesundheden.
Stor åbningsglæde i Gug: Lidl byder kunderne velkommen i ny butik uden tobak og nikotin25.9.2025 12:28:24 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag slog Lidl dørene op til en ny butik på Gugvej 189, hvor snoren blev klippet foran en stor forsamling af fremmødte kunder. Forrest stod den hjemvendte butikschef, Nikolaj Jensen, sammen med sit nye team, der havde glædet sig til at byde velkommen.
“Det betaler sig at handle i Lidl” – ny international kampagne sætter fokus på værdi i hverdagen22.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang lancerer Lidl en fælles brandkampagne på tværs af alle 31 lande, hvor kæden er til stede. Med kampagnen “Det betaler sig at handle i Lidl” ønsker Lidl at vise, at kæden står for andet og mere end skarpe priser og høj kvalitet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum