Retningslinjer for aktivt ejerskab er et godt skridt på vejen

Berlingskes erhvervskommentator siger i dagens udgave af avisen, at de nye retningslinjer for aktivt ejerskab, som blev præsenteret i tirsdags, er en tynd kop te. I MP Pension mener vi, at de er et godt skridt på vejen.

Det er Komiteen for God Selskabsledelse, der er kommet med anbefalingerne, for øvrigt med input fra bl.a. MP Pension. Anbefalingerne er en slags guide til, hvordan investorer bør agere som aktiv investor, dvs. hvordan man som ejer bl.a. skal oplyse, hvordan man stemmer på virksomhedernes generalforsamlinger og overvåger og er i dialog med virksomhederne.

"Vi ser anbefalingerne som en god anledning til, at danske investorer generelt kan få løftet arbejdet med det at være en aktiv investor. I MP Pension gør vi allerede alt det, anbefalingerne siger, og mere til, men det er vigtigt at hele sektoren kommer med. Berlingskes erhvervskommentator efterlyser endnu skarpere regler på området, og at de kommer til at gælde for flere aktivklasser, og det er vi sådan set enige i, da vores retningslinjer gælder for alle aktivklasser. Men de nye anbefalinger er et skridt i den rigtige retning", siger direktør for MP Pension, Jens Munch Holst.