Ret op på skoleydelsen og frihold produktionsskolerne fra omprioriteringsbidraget!

Produktionsskoleforeningens forslag til Finanslov 2018

Regeringen har nu fremsat sit forslag til Finanslov 2018. Samtidig er forhandlingerne om en styrkelse af det forberedende område i form af en ny Forberedende Grunduddannelse (FGU), i fuld gang.

2 prioriteringer

Med henblik på den kommende FGU og ikke mindst de unge, der skal nyde godt af den, har Produktionsskoleforeningen 2 centrale prioriteringer i forbindelse med FL18:

1. Den nedsatte skoleydelse har medført et svigt af vores unge! Derfor skal den rulles tilbage til niveauet før Finanslov 2017
  2. I 2018 vil en omfattende omstillingsproces i forbindelse med FGU for alvor vil tage fart. Derfor bør produktionsskolerne friholdes fra det omprioriteringsbidrag på 2 %, som uddannelsesområdet har været udsat for de sidste år

Baggrund

Skoleydelsen

I forbindelse med Finansloven 2017 blev produktionsskoleelevernes skoleydelse kraftigt beskåret. Så kraftigt, at det nu er vanskeligt for mange unge at leve for ydelsen, der i dag er lavere end både SU, uddannelseshjælp, aktivitetshjælp og integrationsydelse (se mere info i nedenstående link).

For en lang række unge betyder det, at de ikke kommer på produktionsskolen og derigennem videre til det rigtige uddannelsestilbud. Det er at svigte de unge! Det bør der rettes op på ved at føre skoleydelsen tilbage til niveauet før 2017.

For skolerne har det betydet en kraftig nedgang i produktionsskolernes elevtal, der er slået tydeligt igennem i årets 2. kvartal. ’Mere end 2/3 af skolerne har oplevet en markant elevnedgang i 2017, og i samme periode er søgningen til jobcentrene steget, og der er nu mere end 26.000 unge under 25 år på uddannelseshjælp.

Udover at være et svigt af de unge, så er en anden konsekvens, at vigtige medarbejderkompetencer forsvinder ud af organisationen i form af lukninger af værksteder og afskedigelser af medarbejdere. Elevnedgang og kompetencedræn er begge dele fatalt i en situation, hvor skoleformen er på vej ind i en omstillingsproces. Også derfor bør skoleydelsen føres tilbage til det tidligere niveau.

Produktionsskolerne bløder

2 % omprioriteringsbidraget

Produktionsskolerne skal sammen med en række andre uddannelsestilbud danne et nyt tilbud til de unge: Forberedende Grunduddannelse. Der er lagt op til en stor omstillingsproces, hvor det bedste af de nuværende tilbud skal bevares i en ny og samlet form. Det kommer til at betyde store forandringer, både på institutionsniveau, bl.a. i forhold til fysiske rammer og samarbejds- og ledelsesstrukturer, og på medarbejderniveau, bl.a. i forhold til at samarbejde med nye kolleger med anden uddannelsesbaggrund og læringssyn. Der er lagt op til, at processen skal understøttes af bl.a. efteruddannelse af de nuværende medarbejdere.

Siden 2016 har produktionsskolerne været underlagt omprioriteringsbidraget, der betyder en årlig besparelse på 2 % hvert år til og med 2020. Nedskæringer er et absolut dårligt udgangspunkt for et reformarbejde, og i den nuværende situation med kommende store forandringer vil det være direkte uforsvarligt, at bede institutionerne om at beskære deres budgetter med 2 % årligt. På produktionsskolerne er vi klar til at gå ind i processen. Men vi appellerer til politikerne om ikke at åbne den med et benspænd, der vil hindre os i at komme godt fra start.

Sekretariatsleder
Mail: axel@psf.nu
tlf: 2895 2120

Produktionsskolerne på Folkemøde - mere end snak!4.6.2018 13:55:08 CEST | Pressemeddelelse

Lige om lidt rejser politikere, organisationsfolk, pressen og Hr. og Fru Danmark til Folkemøde på Bornholm for at tale med hinanden om samfundsrelevante emner. Siden 2012 har produktionsskolerne også været i Allinge i juni. Og ligesom alle andre, er vi der for at fortælle om noget af det, der ligger os mest på sinde, nemlig at, den praktiske vej skal styrkes, hvis vi vil give alle unge en fair chance for at få en uddannelse.

Aftale om bedre veje til uddannelse og job: Produktionsskolerne ser positivt på forliget13.10.2017 20:43:44 CEST | Pressemeddelelse