Resultatet af refinansiering for Jyske Bank-koncernen

Auktionen for refinansiering af rentetilpasningslån pr. 1. oktober 2018 er afsluttet. F3 og F5-kunderne er de store vindere ved denne rentetilpasning. F3-låntagerne får ligesom F1-låntagerne sågar en negativ rente.

”Endnu en omgang med lave renter,” konstaterer Jyske Banks boligøkonom, Mikkel Høegh.

F3 og F5-lånere i Jyske Bank-koncernen, der skal have ny rente på deres realkreditlån til 1. oktober, kan godt hive proppen af en god flaske i weekenden – de vil opleve, at deres rente bliver en del lavere.

Kort sagt betyder det, at de får en lavere ydelse på deres realkreditlån.

"Auktionen for refinansiering af rentetilpasningslån pr. 1. oktober 2018 er netop afsluttet, og fordi renten er faldet siden F3 og F5-lånere fik deres lån, kan de nu se frem til yderligere en fastrenteperiode med meget lave og fordelagtig renter”, siger boligøkonom Mikkel Høegh.

I kroner betyder det - på et lån på en million kroner - at den månedlige ydelse bliver 80 kr. lavere efter skat på et F3-lån.

”Men den største gevinst for F3 og F5-lånere er jo, at de nu kan glæde sig over lave og fordelagtige renter i den kommende fastrenteperiode på henholdsvis tre og fem år – uanset hvad der sker”, siger Mikkel Høegh.

F3-låntagerne får ovenikøbet en negativ rente, ligesom F1-låntagerne. Det betyder, at deres afdrag på lånet bliver større end det ellers ville have været. De som har valgt afdragsfrihed vil endda opleve, at deres gæld kvartal for kvartal bliver mindre.

”F1-kunderne vil opleve en lille stigning i deres rente, fordi renten trods alt er steget lidt siden sidste år, hvor de fik deres rente fastsat. Dermed stiger deres ydelse en smule i forhold til sidste år. På trods af dét, får de stadig en negativ rente på deres lån. Rentestigningen er dog maginal og det handler om 14 kr. ekstra per måned per lånte million”, siger Mikkel Høegh.

Økonomer har ellers længe sagt; at nu vil renterne kravle opad.

”Nogle af os kan sågar fejre kobberbryllup med forudsigelser om stigende renter”, som Mikkel Høegh selv siger.

Hvad er det, som økonomerne ikke ser?

”Alt i økonomien taler for stigende renter – men den stiger ikke. Det er fordi, der hele tiden opstår usikre situationer som optræk til handelskriser, krige og andre politiske situationer. Den usikkerhed som derved opstår, har en dæmpende virkning på renten, fordi danske realkreditobligationer bliver betragtet som en sikker havn,” forklarer Mikkel Høegh.

Yderligere kommentar: Mikkel Høegh på 6113 07 20.