Resultater overrasker forskere: Tre større hjertesygdomme øger ikke coronarisiko

Ny forskning i coronavirus og hjertesygdom fra bl.a. Hjerteforeningen viser, at danskere diagnosticeret med atrieflimren (forkammerflimren), hjertesvigt eller iskæmisk hjertesygdom (åreforsnævring) ikke har højere risiko for et alvorligt sygdomsforløb med coronavirus (COVID-19) alene på grund af deres hjertesygdom

Flere end 300.000 danskere lider i dag af hjertesvigt, atrieflimren (forkammerflimren) eller iskæmisk hjertesygdom (åreforsnævring). Alene på grund af deres hjertediagnose er de dog ikke – modsat hvad man indtil nu har troet – i øget risiko for at få et alvorligt forløb, hvis de bliver smittet med coronarisiko. Det viser ny forskning fra bl.a. Hjerteforeningen.

- Resultaterne er overraskende, men de viser, at hjertepatienter i forhold til coronavirus (COVID-19) ikke kan og bør ses som én patientgruppe. Den viden er vigtigt for at kunne mindske bekymringerne og samtidig sikre den rigtige og bedste behandling af coronapatienter med disse hjertesygdomme, siger seniorforsker og epidemiolog i Hjerteforeningen Matthew Phelps.

Forskningschef: Vigtig nuancering
Forskningschef i Hjerteforeningen og mangeårig hjertelæge, Gunnar Gislason, glæder sig over, at denne nye viden er skabt i et godt og åbent samarbejde blandt forskere på tværs af Danmark.

- Mange hjerte-kar-patienter vil stadig på grund af deres alder eller køn være i risikogruppen for et alvorligt sygdomsforløb. Men at vi nu har fået viden om, at disse tre store hjertediagnoser ikke i sig selv er udløsende, nuancerer i høj grad det alvorlige billede, som der først tegnede sig ved starten af coronakrisen. Jeg synes, at vi her viser, at viden skabes løbende i takt med, at verden udvikler sig, og vi som samfund rammer forskellige problemstillinger, vi skal finde løsninger på sammen, siger Gunnar Gislason og tilføjer, at den nye viden også er relevant i den kommende vaccineplan:

- Nu hvor vi kan se, at en potentiel vaccine er i horisonten, kan denne viden hjælpe os til at prioritere, hvordan man bedst udvælger de personer, som skal tilbydes vaccination i første omgang.

Om forskningen

• 4.090 coronapatienter i Danmark blev fulgt af forskerne for at se, om de havde et mildt, alvorligt eller dødeligt forløb inden for 30 dage efter diagnosen med smitte af coronavirus.
  • Forskerne har taget højde for betydningen af alder, køn og faktorer, der ikke har at gøre med hjertesygdom.
  • Undersøgelsen har kun inkluderet danske coronapatienter.

Hjerteforeningen bakker fortsat fuldt op om Sundhedsstyrelsens retningslinjer i forbindelse med coronavirus og har bl.a. oprettet den særlige side om coronavirus og hjertesygdom hjerteforeningen.dk/corona til de danske hjertesyge og deres pårørende.

Seniorforsker og epidemiolog i Hjerteforeningen Matthew Phelps, tlf.: 53 53 17 64 eller mPhelps@hjerteforeningen.dk

PRESSENUMMER 33 66 99 30

Ring her for at blive sat i forbindelse med pressekontakten

Forskere undersøger risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdom efter svangerskabsforgiftning17.9.2020 11:13:45 CESTPressemeddelelse

Forsker Maria Guldbrandt Hauge har modtaget over 1 million kroner af Hjerteforeningen til forskning i hjerte-kar-sygdom efter svangerskabsforgiftning. Af disse har motionseventen ”Ladywalk” doneret 800.000 kroner til forskningen, der skal hjælpe danske kvinder, der har haft svangerskabsforgiftning, og som har dobbelt så stor risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdom senere i livet.

Gentest kan afsløre risiko for nedsat pumpefunktion hos patienter med fortykket hjerte  9.9.2020 11:52:09 CESTPressemeddelelse

Næsten hver 10. patient med fortykket hjerte også kaldet hypertrofisk kardiomyopati (HCM) er ifølge et nyt stort internationalt studie genetisk disponeret for at få nedsat hjertets pumpefunktion og dermed i høj risiko for at få hjertesvigt og dø af sygdommen. Den nye viden betyder, at man fremover kan følge den gruppe af patienter tæt og give dem hurtig hjælp, hvis de oplever symptomer.