Restgruppen, den vigtigste udfordring

Ekspertudvalgets arbejde for at gøre op med restgruppen er prisværdigt, men GL er bekymret for, at succesfulde uddannelsestilbud kastes over bord.

”Jeg anser restgruppeproblematikken for at være den største uddannelsespolitiske udfordring. Det er et kæmpe problem, at så mange unge ikke får en ungdomsuddannelse. Derfor er ekspertgruppens arbejde uhyre væsentligt. Når jeg også er bekymret, skyldes det, at jeg frygter, at vi risikerer at kaste velgennemprøvede og succesfulde tilbud over bord. Hovedparten af AVU-kursisterne kan selv. De har ikke brug for en kommunal visitation. De tilmelder sig de fag, de skal bruge for at komme videre. Det er der ingen grund til at ændre på”, udtaler formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen.

”Jeg synes, at det er godt, at målsætningen rykkes frem og omfatter alle unge. Men det er ikke ambitiøst nok, at 90 procent skal have en uddannelse efter 8 år. Med ekspertgruppens forslag efterlades 10 procent af de unge til et usikkert ufaglært arbejdsmarked. Alene den kamp, vi ser for at tilvejebringe tilstrækkeligt med praktikpladser i dag, får mine advarselslamper til at blinke”, siger Annette Nordstrøm Hansen.

Læs GL-s kommentarer her: http://www.gl.org/uddannelse/udd.politik/Sider/GL-kommentarer-til-ekspertudvalget.aspx

GL-formand: Demokratiundersøgelse skal tages med store forbehold30.1.2018 23:18pressemeddelelse