Restgruppen, den vigtigste udfordring

Ekspertudvalgets arbejde for at gøre op med restgruppen er prisværdigt, men GL er bekymret for, at succesfulde uddannelsestilbud kastes over bord.

”Jeg anser restgruppeproblematikken for at være den største uddannelsespolitiske udfordring. Det er et kæmpe problem, at så mange unge ikke får en ungdomsuddannelse. Derfor er ekspertgruppens arbejde uhyre væsentligt. Når jeg også er bekymret, skyldes det, at jeg frygter, at vi risikerer at kaste velgennemprøvede og succesfulde tilbud over bord. Hovedparten af AVU-kursisterne kan selv. De har ikke brug for en kommunal visitation. De tilmelder sig de fag, de skal bruge for at komme videre. Det er der ingen grund til at ændre på”, udtaler formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen.

”Jeg synes, at det er godt, at målsætningen rykkes frem og omfatter alle unge. Men det er ikke ambitiøst nok, at 90 procent skal have en uddannelse efter 8 år. Med ekspertgruppens forslag efterlades 10 procent af de unge til et usikkert ufaglært arbejdsmarked. Alene den kamp, vi ser for at tilvejebringe tilstrækkeligt med praktikpladser i dag, får mine advarselslamper til at blinke”, siger Annette Nordstrøm Hansen.

Læs GL-s kommentarer her: http://www.gl.org/uddannelse/udd.politik/Sider/GL-kommentarer-til-ekspertudvalget.aspx

Regeringen må stoppe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelser og gymnasieuddannelser13.9.2018 12:12Pressemeddelelse

“Jeg ønsker erhvervsskolerne tillykke med en økonomisk saltvandsindsprøjtning. Men det er uklart at se, hvor stor den reelt bliver, når omprioriteringsbidraget fastholdes. Det eneste rigtige ville være at sløjfe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelserne og gymnasierne. Unge skal have uddannelser med kvalitet. Det får de ikke ved at fortsætte omprioriteringsbidraget," fastslår Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Undervisningsministeriet har afsat bestyrelsen på VUC Syd11.9.2018 10:20Pressemeddelelse

”Det er en drastisk og beklagelig udvikling,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, og fortsætter: ”Ministeriet har bemyndigelsen til at gøre, som de gør. Og når det er ministeriets vurdering, at den nuværende bestyrelse ikke kan løfte opgaven, er det vigtigt, at der gøres noget, så man forhåbentlig man sikre et fundament for fortsat at have et uddannelsestilbud i området. VUC Syd har jo undervisning i det meste af Sønderjylland, og det vil være dybt problematisk, hvis ministeriet skulle vælge at lukke VUC Syd,” mener GL-formanden.

Lærere betaler prisen for ledelsessvigt på VUC Syd1.9.2018 09:30Pressemeddelelse

VUC Syd har effektueret en række afskedigelser af lærere. Det er uacceptabelt, at lærere afskediges og dermed skal betale prisen for ledelsessvigt på VUC Syd,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen. Når en skole ansætter lærere uden pædagogikum, er skolen forpligtet til at give lærerne pædagogikumuddannelsen. En række af lærerne afskediges med den begrundelse, at de ikke har pædagogikum, hvilket ledelsen på VUC Syd skulle have sikret. ”Det er en yderst principiel sag for os, og vi vil forfølge den retsligt,” siger GL-formanden og fortsætter: ”Skolen er forpligtet til at give lærerne pædagogikum, men skolen har ikke levet op til sin forpligtelse til at give lærerne pædagogikum, og nu fyres en del af lærerne, fordi de ikke har pædagogikum. GL er enig i, at lærere, der underviser på gymnasialt niveau, skal opfylde de faglige og pædagogiske krav. Men det er ikke lærerne, der skal betale prisen for ledelsessvigt. Det er det blevet på VUC Syd.” Formanden