Restaurant Formel B vinder prisen for årets bedste ret med økologisk ost

For første gang er prisen Årets Ret med Økologisk Ost blevet uddelt. Vinderen er restaurant Formel B med en ret, som dommerne beskriver som smuk og æstetisk overlegen, med stor respekt for formgivningen.

I konkurrencen Årets Ret med Økologisk Ost dyster restauranterne om, hvem der har skabt den bedste ret, hvor økologisk ost viser sig fra sin bedste side. Her er det ostens smagsegenskaber der får hovedrollen i sublime gastronomiske mesterværker.

Det har været hård kamp mellem nogle af landets bedste restauranter i kampen om at vinde prisen. Mandag den. 28. november blev konkurrencen endelig afgjort, da spiseguiden White Guide – sammen med Landbrug & Fødevarer - havde inviteret Danmarks gastronomiske scene til deres årlige prisuddeling.

Årets vinder af Landbrug & Fødevarers pris Årets Ret med Økologisk Ost blev Restaurant Formel B.

Om retten sagde dommerne:

-Retten har en yderst elegant brug af syre og frugtige noter som skaber et naturligt modspil til den fede og salte ost. Retten er opbrudt i to serveringer, hvor alle råvarerne, og ikke mindst ostene får hver deres fremtoning og struktur – men som også komplimenterer hinanden perfekt. Retten er smuk og æstetisk overlegen, med stor respekt for formgivningen. En elegant og balanceret ret!

Årets Ret med Økologisk Ost arrangeres af Landbrug & Fødevarer med støtte fra Fonden for Økologisk Landbrug.

-De økologisk oste, har de eneste år opnået en tårnhøj kvalitet – og det ser tydeligt på udvalget. Med konkurrencen udfordrer vi nu restauranterne til at tænke osten ind som en smagfuld ingrediens, og ikke blot et ostebord. Vi er blevet overvældet af interessen for at deltage, og det er selvsagt også et skarpt felt der er med. De danske kokke er skarpe på håndværket og det giver tre unikke og spændende bud på Årets ret med Økologisk ost, når kokkehåndværk møder oste-håndværk, siger Anders Nicolajsen, seniorkonsulent for Foodservice og Gastronomi i Landbrug & Fødevarer og en del af juryen

Årets Ret med Økologisk Ost er dog ikke den eneste pris, som er blevet uddelt denne aften. Svinkløv Badehotel vandt Årets Ret med Fisk & Skaldyr og Restaurant Resumé vandt Årets Ret med Gris

De øvrige nominerede til Årets Ret med Økologisk Ost var:

• Alimentum, Aalborg
  • Restaurant Treetop, Vejle

Om ’Årets Ret med Økologisk Ost´2022’:
Prisen uddeles af Landbrug & Fødevarer. Vinderen findes ved juryvotering efter, at juryen har besøgt de nominerede restauranter og kokke og smagt deres konkurrenceret med økologisk ost.

De 6 jurymedlemmer er:

• Svend Rasmussen (Tv-vært, kok og madanmelder TV2)
  • Helle Brønnum Carlsen (forfatter, madanmelder Whiteguide, Børsen & Politiken)
  • Rasmus Palsgård (Journalist, blogger, formand for den danske jury i spiseguiden 360 Eat og en del af kokkeholdet i Go’ Morgen Danmark)
  • Mikkel Maarbjerg (forfatter, kok og direktør i Maarbjerg & Kirk)
  • Daniel McBurnie, (køkkenchef og sidste års vinder)
  • Anders Nicolajsen (L&Fs Seniorkonsulent for Gastronomi & Foodservice)