Scandinavian Communications

Restaurant-brandet itsu går ind i danske supermarkeder for at møde stigende dansk efterspørgsel på sunde mellemmåltider

Det markedsledende asiatisk-inspirerede brand itsu har reformeret en række dagligvarer-kategorier i Storbritannien med et innovativt afsæt fra restaurationsbranchen. Missionen er nu at tilbyde det samme til danske forbrugere, der efterspørger sunde mellemmåltider og snacks i høj kvalitet. Som første skridt udfordrer itsu det voksende marked for kopnudler i Danmark.

Fænomenet kopsnacks er i fortsat vækst. I Storbritannien har marked for kopsnacks en værdi på 183 millioner Pund[1] – og salget af nudler er steget med 28,4 % under Corona-nedlukningen[2].

itsu er Storbritanniens førende premium brand indenfor kopnudler[3]- med bouillon håndlavet i Japan. I Storbritannien har itsu løftet kvaliteten i hele kategorien - og går nu efter at gøre det samme i Danmark for at møde danskernes stigende efterspørgsel efter nem og sund mad. itsu har indgået aftale med Salling Group og de nye produkter står på hylderne i Føtex og Bilka fra i dag.

Stigende dansk efterspørgsel på sund og nem mad

Det danske marked for convenient food har en værdi på 2754 millioner kroner - og er fordoblet de sidste fire år[4]. Danskernes forbrug af mellemmåltider og snackmad er stigende[5] - med en klar trend mod sunde varianter. Tiden brugt på daglig madlavning er faldet; 32 % af danskerne bruger under 15 minutter på at lave aftensmad, mens 30 % siger de elsker at lave mad, men ikke har tiden. Under corona-nedlukningen har næsten hver tredje dansker øget forbruget af mellemmåltider og snacks[6].

Prisvindende madpionér bag itsu

Det er den succesfulde iværksætter Julian Metcalfe, der står bag det asiatisk-inspirerede brand. Med 75 prisvindende restauranter i Storbritannien og internationale ekspansionsplaner brænder han for at udvikle sunde produkter i restaurantkvalitet til supermarkeder. Itsu’s dagligvaresortiment oplever eksplosiv vækst med en annualiseret flerårig vækstrate (CAGR) på 54% og stigende interesse blandt forbrugerne for nem og sund mad, der ikke går på kompromis med smag og kvalitet:

”Danskernes efterspørgsel på sund og nem mad, er kernen i, hvad itsu handler om og bidrager med til verden. Vi er begejstrede over at lancere itsu i Danmark og går efter at genskabe succesen fra Storbritannien. Dagens lancering er en milepæl i vores ambitionen om at åbne vores internationale potentiale – ikke kun i Danmark, men i hele Skandinavien,” siger Julian Metcalfe.

Itsu’s kopnudler er uden kunstige farver, smage eller konserveringsmidler – og har lavt indhold af sukker og fedt. De miso-baserede bouilloner (baserede på puré og ikke pulver) er håndlavet af det japanske madikon Yoshihiro i Nagano-dalen nær Tokyo. Her tilbereder han miso helt fra bunden med urter og krydderier. Miso er rost af ernæringseksperter for de sundhedsmæssige fordele og er en kilde til protein pakket med næringsstoffer, mineraler og vitaminer.

Itsus tre rice’noodles varianter er alle under 230 kalorier og glutenfri. To af de tre smagsvarianter er velegnede for veganere. Varianterne med udon’noodles er et mere mættende valg, der kombinerer de stadig mere populære tykke udon-nudler med håndlavede bouilloner. Hver kop indeholder ikke mere end 301 kalorier.

itsu rice’noodles og udon’noodles kan købes fra i dag i 104 Føtex-butikker og 18 Bilka-butikker.

Find produkterne online her:

BilkaToGo:
itsu Satay rice’noodles
itsu Katsu rice’noodles
Itsu Chilli-Miso rice’noodles
itsu Katsu udon’noodles
itsu Satay udon’noodles

For test af produkter, fotos eller anden information kontakt venligst:

Christina Rytter, Scandinavian Communications: cr@scandcom.com eller mobil: 23967733.

Om itsu [grocery]

itsu[grocery]er skabt for at bringe det populære itsu restaurant-brand ud i supermarkeder, helsekostbutikker, engros, online shops og internationalt. I Storbritannien inkluderer det sunde, asiatisk-inspirerede sortiment produkter som; ris'noodles, crispy seaweed thins, miso’easy, frozen gyoza, bao'buns og mange flere. I Danmark kommer itsu som et første skridt ind i danske supermarkeder med itsu rice'noodles & itsu udon'noodles. Som en af ​​de hurtigst voksende, privatejede fødevarevirksomheder i Storbritannien er itsu det eneste fødevarebrand, der spænder over 6 kategorier på tværs af ”ambient, frozen & chilled”.

Noter:

[1] Kantar Worldpanel Division, Total Pot Snacks, 52 w/e 21st April 2019