Replik til Pind og Riisager

Det er altid en god ide at se på kvaliteten i alle uddannelser, og selvfølgelig også på gymnasiets. Men det skal være uden at konkludere på forkant, som ministrene gør, mener Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

”I øjeblikket er der kø for at tale gymnasiet ned, fordi der er andre dagsordner, der trænger sig på. Jeg er bekymret over, at gymnasieuddannelserne bliver spændt for en dagsorden, som bl.a. handler om, at nogle synes, at der går for mange i gymnasiet.

Lad os få skilt dagsordnerne ad: En diskussion om hvilke ungdomsuddannelser de unge skal have. Og en om kvaliteten i uddannelsessystemet.

Jeg er også bekymret for kvaliteten i uddannelserne, men det hænger sammen med de fortsatte besparelser. Ministrene bør se uddannelse som en investering. På gymnasieområdet er man i gang med at spare 1,8 mia. kr. ud af en samlet bevilling på knap 13 mia. kr. Det hænger ikke sammen og er ødelæggende for kvaliteten,” siger Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Regeringen må stoppe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelser og gymnasieuddannelser13.9.2018 12:12Pressemeddelelse

“Jeg ønsker erhvervsskolerne tillykke med en økonomisk saltvandsindsprøjtning. Men det er uklart at se, hvor stor den reelt bliver, når omprioriteringsbidraget fastholdes. Det eneste rigtige ville være at sløjfe omprioriteringsbidraget på både erhvervsuddannelserne og gymnasierne. Unge skal have uddannelser med kvalitet. Det får de ikke ved at fortsætte omprioriteringsbidraget," fastslår Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

Undervisningsministeriet har afsat bestyrelsen på VUC Syd11.9.2018 10:20Pressemeddelelse

”Det er en drastisk og beklagelig udvikling,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, og fortsætter: ”Ministeriet har bemyndigelsen til at gøre, som de gør. Og når det er ministeriets vurdering, at den nuværende bestyrelse ikke kan løfte opgaven, er det vigtigt, at der gøres noget, så man forhåbentlig man sikre et fundament for fortsat at have et uddannelsestilbud i området. VUC Syd har jo undervisning i det meste af Sønderjylland, og det vil være dybt problematisk, hvis ministeriet skulle vælge at lukke VUC Syd,” mener GL-formanden.

Lærere betaler prisen for ledelsessvigt på VUC Syd1.9.2018 09:30Pressemeddelelse

VUC Syd har effektueret en række afskedigelser af lærere. Det er uacceptabelt, at lærere afskediges og dermed skal betale prisen for ledelsessvigt på VUC Syd,” mener formand for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen. Når en skole ansætter lærere uden pædagogikum, er skolen forpligtet til at give lærerne pædagogikumuddannelsen. En række af lærerne afskediges med den begrundelse, at de ikke har pædagogikum, hvilket ledelsen på VUC Syd skulle have sikret. ”Det er en yderst principiel sag for os, og vi vil forfølge den retsligt,” siger GL-formanden og fortsætter: ”Skolen er forpligtet til at give lærerne pædagogikum, men skolen har ikke levet op til sin forpligtelse til at give lærerne pædagogikum, og nu fyres en del af lærerne, fordi de ikke har pædagogikum. GL er enig i, at lærere, der underviser på gymnasialt niveau, skal opfylde de faglige og pædagogiske krav. Men det er ikke lærerne, der skal betale prisen for ledelsessvigt. Det er det blevet på VUC Syd.” Formanden