Replik til Pind og Riisager

Det er altid en god ide at se på kvaliteten i alle uddannelser, og selvfølgelig også på gymnasiets. Men det skal være uden at konkludere på forkant, som ministrene gør, mener Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

”I øjeblikket er der kø for at tale gymnasiet ned, fordi der er andre dagsordner, der trænger sig på. Jeg er bekymret over, at gymnasieuddannelserne bliver spændt for en dagsorden, som bl.a. handler om, at nogle synes, at der går for mange i gymnasiet.

Lad os få skilt dagsordnerne ad: En diskussion om hvilke ungdomsuddannelser de unge skal have. Og en om kvaliteten i uddannelsessystemet.

Jeg er også bekymret for kvaliteten i uddannelserne, men det hænger sammen med de fortsatte besparelser. Ministrene bør se uddannelse som en investering. På gymnasieområdet er man i gang med at spare 1,8 mia. kr. ud af en samlet bevilling på knap 13 mia. kr. Det hænger ikke sammen og er ødelæggende for kvaliteten,” siger Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening.

GL-formand: Demokratiundersøgelse skal tages med store forbehold30.1.2018 23:18pressemeddelelse