Rent rulletrappegelænder sikrer finalesejr i opfinderkonkurrence

Med udvikling af et system til rensning af gelændere på rulletrapper, løber fire gymnasieelever fra Falkonergårdens Gymnasium på Frederiksberg med sejren i Ingeniørforeningens opfinderkonkurrence, Science Cup
Vinderholdet fra Falkonergårdens Gymnasium sammen med IDAs formand Thomas Damkjær Petersen.

Når man trækker indkøbskurven i supermarkedet, holder om håndtaget i bussen, griber fat om et dørhåndtag eller tager rulletrappen med hånden på gelænderet udsættes man for mange bakterier, men nu har fire gymnasieelever lavet en løsning, der kan fjerne en af bakteriebomberne.

De fire piger fra 2. e på Falkonergårdens Gymnasium har ved hjælp af UV- og LED-lys lavet et projekt, der sikrer, at gelænderet på rulletrappen bliver renset, og dermed ikke overfører bakterier.

Daniella Lorincz, Alberte Lundberg Viuf, Nermin Hachach og Nanna Lyder har ifølge dommerkomitéen fået en idé med stort potentiale og har foretaget gode undersøgelser og et solidt stykke feltarbejde, hvilket sikrer dem sejren foran de 646 andre gymnasieelever, der har deltaget i Science Cup.

Andenpladsen går til et hold fra Egaa Gymnasium for udviklingen af en skraldespand, der kan sortere glas, plast, metal og organisk materiale ud fra akustiske sensorer. Holdet løber desuden med Ellehammerprisen for bedste prototype og The International Prize, der gives til det projekt, der har det største internationale perspektiv.

Et hold fra Rødkilde Gymnasium tager tredjepladsen for projektet Artery Locator. Gymnasieeleverne har udviklet en måler til identifikation af hovedpulsåren, Produktet er udviklet som et billigere og mere effektivt alternativ til den nuværende dyre løsning med ultralydsscanner.