Renoveringsprojekt på over 40 mio. kr. er skudt i gang i Arden

Elever og lærere på Arden Skole i Mariagerfjord Kommune kan så småt begynde at glæde sig til nye, moderne faciliteter og langt bedre læringsmiljøer. I dag er det første spadestik til en tiltrængt ombygning og udvidelse af skolen taget. ALECTIA er bygherrerådgiver på projektet, der skal omdanne de traditionelle bygninger til en moderne og tidssvarende folkeskole.

Arden skole skal renoveres for 42 mio. kr. Projektet har været undervejs i flere år, så både kommunen og de kommende brugere har stort fokus på projektet, der forventes at løbe over de næste par år. Der var et flot fremmøde, da det første spadestik til om- og tilbygningen blev taget. Samtlige skolens elever og ansatte samt kommunens udvalgte med borgmesteren i spidsen var mødt op til arrangementet, der i dagens anledning bestod i, at elevrådsformanden og skoleudvalgsformanden med mukkerter skulle starte nedbrydningen af den del af skolen, der står over for den gennemgribende ombygning.

Fremtidens skole
Renoveringsprojektet vil forvandle de for halvfjerdserne så traditionelle bygninger til en moderne og funktionel folkeskole.

Den 53 år gamle fløj skal udskiftes med en ny, der i fremtiden skal rumme udskolingselever fra 7.-9. klasse. Derudover skal resten af skolen, der er fra slutningen af halvfjerdserne, have gennemført en gennemgribende renovering, ligesom dele af ude- og parkeringsarealerne skal ombygges og renoveres.

Endelig vil en ny administrationsbygning med nyt ankomstområde samle skolens nye faciliteter i en toetages hovedbygning. Placeret ud mod Storardenvej vil den nye bygning byde velkommen til en indbydende og åben skole.

Rådgivning fra første idé
Som bygherrerådgiver på projektet har ALECTIA være involveret fra første idé. Peter Ejsing, der er salgs- og markedschef i ALECTIA og projektleder på projektet, fortæller:

”Det har været spændende at få lov til at være med i projektet helt fra den spæde start, hvor vi indledningsvist gennemførte en længere brugerproces for den meget dedikerede og engagerede personalegruppe. Efterfølgende har vi stået for EU-udbud af rådgiverydelsen, og endelig har vi afholdt licitation i fagentrepriser, hvor budgettet er ramt lige i plet.”

Peter Ejsing fortsætter: ”For Mariagerfjord Kommune er udbygningen af Arden Skole et forholdsvist stort projekt, og fra politisk hold har vi løbende mærket stor interesse og bevågenhed. Vi har derfor gjort ekstra meget ud af information og kommunikation over for vores kontakter hos kommunen, og det glæder mig, at samarbejdet fungerer til alles tilfredshed.”

Den ’nye’ skole skal stå færdig i foråret 2018, og planen er, at projektet skal gennemføres i etaper, så skolen kan være i fuld drift under udførelsen.

Peter Ejsing, salgs- og markedschef, tlf.: 40 179 536

ALECTIA er en af Danmarks førende rådgivningsvirksomheder med specialkompetencer inden for byggeri, procesteknologi, arbejdsmiljø, vand, energi og miljø. ALECTIAs 700 medarbejdere er fordelt på hovedsædet i Virum nord for København og på kontorer i Aarhus, Odense, Kolding, England og Australien. ALECTIA blev stiftet i 1912 og er ejet af ALECTIA-Fonden.

ALECTIA skal være med til at skabe bedre boligforhold i Aarhus19.1.2017 13:52:24 CET | Pressemeddelelse