Renovering af stålkonstruktioner på den Ny Lillebæltsbro går i gang

Arbejdet på broen omfatter først afrensning af nedslidt overfladebehandling på stålkassedragerens spidsplader, sidetårnskonstruktioner, låseklemmer og penduler samt inspektionsvogne. Derefter påføres ny korrosionsbeskyttende overfladebehandling. Malingen skal beskytte broens stålkonstruktioner og forventes at holde 25-40 år.
”Nu skal vi i gang i broens sydside – i den side, hvor trafikken kører fra Jylland mod Fyn. Vi skal fra belægningskanten ved autoværnet til brokassens yderkant afrense og male broens stålkonstruktioner. Vi arbejder altså i broens yderside. Sidste år blev arbejdet udført i broens nordside, men vi nåede ikke helt i mål, og derfor gør vi desuden Nordsiden færdig i løbet af foråret,” siger Peter Holt, fagprojektleder i Vejdirektoratet.
Renoveringen udføres i deletaper og starter på hængebroens sidefag ved Jylland og afsluttes ved sidefaget mod Fyn. I takt med fremdriften vil arbejdet bevæge sig, og deletaperne udgøres af arbejdsstrækninger på cirka 150 meter ad gangen.
”Entreprenøren udfører arbejdet fra stilladser, når broens kabelklemmer, penduler og sidetårnskonstruktioner skal renses og males. Når broens spidsplader skal renoveres, foregår det mere støjende og støvende arbejdet fra indkapslede malerbokse,” siger Peter Holt.
Broens projektører, nødtelefoner og vejrstation vil være midlertidigt ude af drift, mens arbejdet står på, fordi forsyningen til flere af broens installationer frakobles.
Ommen A/S er udførende hovedentreprenør på opgaven.
Der bliver arbejdet på hverdage og lørdage
Som udgangspunkt må entreprenøren arbejde påhverdage kl. 7-18 og lørdage kl. 7-14. I disse tidsrum udføres afrensning og maling samt støjende arbejder i malerbokse. Aften og nat kan der forekomme ikke-støjende arbejder såsom forberedelse til næste dags arbejde.
Vejdirektoratet forsøger i planlægning og udførelse at tage så stort et hensyn til broens naboer som muligt. Der kan dog desværre forekomme støjgener, når stålkonstruktionerne afrenses.
Konsekvenser for trafikken
Vejdirektoratet tilstræber, at trafikanterne generes mindst muligt. Ved opstarten den 6. april får entreprenøren tilladelse til at benytte det yderste spor til arbejdsareal. Når trafikbelastningen ændrer sig i takt med genåbningen af Danmark, vurderes det, om der er behov for at ændre på trafikafviklingen.
”På grund af COVID-19 restriktionerne er trafikbelastningen lavere end normalt, og så længe trafikbelastningen tillader det, vil entreprenøren benytte ét spor til arbejdspladsareal. Når Danmark åbner mere op, og trafikken stiger, vil vi naturligvis tilpasse afmærkningen, da mange trafikanter normalt krydser Ny Lillebæltsbro dagligt. Broen er en vigtig forbindelse mellem to landsdele, så vi har et stort fokus på at udføre arbejdet med færrest mulige gener for trafikken,” siger Peter Holt.
Når trafikbelastningen forventeligt stiger efter COVID-19 vil alle kørespor fra Jylland mod Fyn være farbare i eftermiddagsmyldretiden. Det tunge kørespor inddrages kun uden for eftermiddagsmyldretiden, og kun når det er nødvendigt for arbejdets udførelse. Det tunge kørespor kan blive inddraget på hverdage fra kl. 18 til kl. 14 den efterfølgende hverdag. I weekender kan sporet inddrages både lørdage og søndage.
Fra Fyn mod Jylland vil alle kørespor være farbare i morgenmyldretiden når trafikbelastningen normaliseres efter COVID-19. Det tunge kørespor vil kun blive inddraget uden for morgenmyldretiden, og kun når det er nødvendigt for arbejdets udførelse. Køresporet kan blive inddraget på hverdage fra kl. 9 til kl. 06.30 den efterfølgende hverdag. I weekender kan sporet inddrages både lørdage og søndage.
Der bliver en hastighedsnedsættelse til 80 km/t i den side, hvor der arbejdes.
Nøgleord
Kontakter
Niels Højgaard PedersenAfdelingsleder, bygværker
Tlf:2527 3456nhp@vd.dkAnne-Mette NyhuusKommunikationskonsulent
Tlf:72443078Tlf:22983078an6@vd.dkBilleder
Information om Vejdirektoratet

Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/
4000 m2 stålkonstruktioner skal males.
Malingen forventes at holde 25-40 år.
Arbejdet udføres fra april til september 2021.
Du kan læse mere om projektet på www.vejdirektoratet.dk/nylillebaeltsbro
Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Den gamle bro over E45 ved Horsens N <55> rives ned den 27. og 28. september – motorvejen spærres i aften- og nattetimerne17.9.2025 15:35:45 CEST | Pressemeddelelse
I forbindelse med udbygningen af E45 Østjyske Motorvej fra fire til seks spor, skal den gamle bro på Østbirkvej over motorvejen ved Horsens N <55> rives ned. Det giver omkørsler og forlænget rejsetid for trafikanterne på motorvejen og i lokalområdet imens.
Rute 11 får ny asfalt ved Korskro17.9.2025 08:20:45 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag den 18. september begynder Vejdirektoratet arbejdet med at udskifte asfalten på Rute 11 syd for Esbjergmotorvejen ved frakørsel 73 Korskro. Arbejdet forventes at tage omkring en uge.
Aalborgvej får ny asfalt ved Viborg17.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra torsdag den 25. september og cirka en uge frem vil Vejdirektoratet udskifte to kilometer asfalt på Aalborgvej lige nord for Viborg.
Rute 16 får ny asfalt øst for Viborg16.9.2025 11:03:46 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag den 18. september begynder Vejdirektoratet at udskifte tre kilometer asfalt på Rute 16 øst for Viborg. Arbejdet udføres i nattetimerne for at give færrest gener for trafikanterne.
Ramper og veje spærres ved Randers N <39> og Sdr. Borup <43> i september16.9.2025 08:50:34 CEST | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet skal udføre arbejde i tilslutningsanlæggene Randers N <39> og Sdr. Borup <43> på E45 Nordjyske Motorvej. Derfor spærres flere ramper og vejstrækninger mellem den 17. og 24. september.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum