REMA 1000 skjuler smøgerne

Discountkæden REMA 1000 er før gået forrest med initiativer, der gør en forskel. Fx madspild, demensvenlige butikker og kalorieregnskab. Nu tager detailkæden igen et initiativ med holdning og et vigtigt skridt i kampen mod børn og unges rygning. Smøgerne skjules.

Et flerårigt samarbejde mellem REMA 1000 og Kræftens Bekæmpelse har resulteret i, at REMA 1000 nu kan opfylde et af de ønsker, som Kræftens Bekæmpelse har kæmpet for i mange år: Cigaretterne i de 314 REMA 1000 butikker bliver skjult ved kassebåndet, så kunderne bliver nødt til at spørge efter dem.

- Jeg er stolt over, at vi gør vores bedste for at imødekomme Kræftens Bekæmpelse og regeringens mål om en røgfri generation i 2030. Vi er klar over, at dette initiativ ikke gør Danmark 100 procent røgfrit, men samarbejdet mellem detailhandlen og organisationer som Kræftens Bekæmpelse er et vigtig skridt, når rygestart skal forebygges, forklarer Anders Rene Jensen, indkøbsdirektør i REMA 1000.

Voksne, der ryger, kan fortsat købe tobak i REMA 1000. Hensigten med initiativet er at gøre cigaretterne mindre synlige for børn og unge og stoppe den markedsføring, der ligger ved at placere tobakken ved kassen. Ifølge tal fra Kræftens Bekæmpelse bakker 7 ud af 10 danskere op om, at tobak skal under disken.

Et benspænd for børn og unges rygning
Det nye initiativ skal være et benspænd, når den yngste generation begynder at interessere sig for rygning. Tal fra Statens Institut for Folkesundhed fortæller nemlig, at 40 unge hver dag begynder at ryge. Og det er den statistik, REMA 1000 vil bryde med. Kæden håber, at andre i dagligvarehandlen vil følge trop.

Ifølge Kræftens Bekæmpelse, der i mange år har arbejdet på at forhindre rygestart blandt unge, er tobak under disken er et betydeligt skridt på vejen til at reducere antallet af unge, der starter med at ryge.

- Det er modigt, at REMA 1000 som den første store detailkæde skjuler tobakken. Politikerne er blevet overhalet indenom. Jeg tror, mange andre i detailhandlen vil følge efter REMA 1000. Og jeg håber, at også politikerne lader sig inspirere, så hele branchen får fælles regler for placering af tobak. Tobak bør ikke være et produkt, kunderne finder ved kassen på linje med chokolade og tyggegummi, siger adm. direktør Jesper Fisker, Kræftens Bekæmpelse.

Samarbejdet er nu officielt, og REMA 1000 er allerede i gang med at teste den fysiske løsning i alle kædens 314 butikker. Hele praktikken omkring afskærmet tobak forventes at være klar i starten af det nye år.

For mere information, kontakt venligst:
Kommunikationsafdelingen hos REMA 1000, tlf. 88816000

REMA 1000 er en landsdækkende discountkæde med fokus på kvalitet til lave priser. Under overskriften Discount med holdning arbejder REMA 1000 ud fra det tankesæt, at det er muligt at have en klar holdning til varernes kvalitet samtidig med, at varerne sælges til discountpris. Blandt REMA 1000s mærkesager er kampen mod madspild, samarbejdet med Kræftens Bekæmpelse og udviklingen af økologien i samarbejde med Gram Slot. REMA 1000 er desuden medlem af Dansk Initiativ for Etisk Handel. REMA 1000s butikker er drevet efter en franchisemodel med selvstændige, lokalkendte købmænd i spidsen for den enkelte butik. Næste butik åbner i Snoldelev den 22. august - og dermed har kæden 334 butikker fordelt over hele landet.