REMA 1000 og Schulstad til kamp for mindre madspild

Spis mere plantebaseret og reducer samtidig dit madspild. Sådan er budskabet i et nyt samarbejde mellem REMA 1000 og Schulstad, som skal minde danskerne om, at brød kan være en supplering eller erstatning for kød i en række forskellige retter, så det ikke ender i skraldespanden.
Frikadeller med rugbrød i farsen er en nem måde at få brugt de sidste brødrester på.

Put rugbrød i frikadellefarsen og nedbring dit brødspild. Sådan lyder budskabet fra REMA 1000 og Schulstad, der nu sætter fokus på, hvordan man nemt kan bruge sine brødrester i madretter i stedet for at smide dem ud. De sidste skiver i pakken kan nemlig nemt bruges som supplement til eller erstatning for kød i en lang række retter, som dermed bliver mere plantebaserede, samtidig med at madspildet reduceres.

REMA 1000 og Schulstad er derfor gået sammen for at inspirere kunderne til at få brugt deres brødrester på måder, der både rækker tilbage til gamle madlavningsdyder og giver input til nye smagssammensætninger. Brød har nemlig mange anvendelsesmuligheder i forskellige madretter som hel eller delvis erstatning for kød – det kan for eksempel være en opskrift på frikadeller med rugbrød i farsen, så de sidste skiver rugbrød kan blive brugt til aftensmaden på en ny måde.

”Brød er med til at sikre mæthed og fylde i et måltid, og det er derfor en ideel naturlig ingrediens i opskrifter, som samtidig er med til at spare på kødet. Mange oplever ikke den samme mæthedsfornemmelse, når de går over til ren plantebaseret kost. Her vil vi gerne være med til at inspirere til at bruge brød i mad, fordi det giver fylde og tekstur til retter på samme måde som kød, og det er samtidig med til at mætte,” fortæller Cecilie Wiingaard, Marketing Manager hos Lantmännen Schulstad.

Plantebaseret kost er da også blevet populært hos mange danskere, og ifølge en undersøgelse fra Landbrug og Fødevarer i 2018 har 28% af danskerne mindst én kødfri dag om ugen.

REMA 1000 og Schulstads fælles arbejde baserer sig især på opskrifter, hvor brød bliver brugt som en tilføjelse eller i nogle tilfælde som erstatning af kødet i madretter. Ved at tænke brød ind i ugens forskellige måltider, kan man både spare penge og ressourcer.

”Vi har tidligere indført mindre pakkestørrelser på brød for at hjælpe vores kunder med at reducere madspild. Nu er næste skridt, at vi skal finde måder, hvor vi kan få brugt det brød, der ligger derhjemme og nærmer sig udløbsdatoen. Tidligere generationer har været gode til at få brugt rester på andre måder, så alt bliver spist, og det er den tankegang, vi gerne vil have igen i forhold til folks forbrug af brød”, fortæller kategorichef hos REMA 1000 Rikke Witting Thomsen.

REMA 1000 og Schulstads samarbejde er officielt fra starten af januar 2020. Der vil løbende komme opskrifter og inspiration på: https://megetmindremadspild.dk/opskrifter?1=1&ingredients=broedrester

Fakta om opskrifterne

Opskrifterne, der udgives i et samarbejde mellem REMA 1000 og Schulstad, vil både tage udgangspunkt i brød som en hovedingrediens og som tilbehør. Det vil blandt andet være muligt at få inspiration til at lave frikadeller, vegetariske bøffer eller BBQ meatballs med urter – alle sammen tilsat brødrester. Derudover er der også tips til den søde tand i form af hurtig banan-gulerodskage.

Læs mere om samarbejdet på www.schulstad.dk

'Fællesskaber' er en central del af arbejdet med Discount med holdning, og særligt fokus på at medvirke til at styrke lokale relationer. Det kommer blandt andet til udtryk via platformen REMA 1000 med Vigo, hvor kunder kan få leveret varer og købe ind for hinanden i den lokale REMA 1000.

REMA 1000s butikker er drevet efter en franchisemodel med selvstændige, lokale købmænd i spidsen for den enkelte butik. Der er 360 REMA 1000 butikker i Danmark.

REMA 1000 har højeste niveau af dyrevelfærdsmærket på alle mejeriprodukter fra Gram Slot28.9.2021 12:15:05 CEST | Pressemeddelelse

På det økologiske landbrug Gram Slot i Sønderjylland – som REMA 1000 er medejer af – har køerne fået mere plads at boltre sig på. Det betyder, at alle Gram Slots mejeriprodukter nu har tre hjerter i den statslige dyrevelfærdsmærkningsordning, og det er endnu et skridt i REMA 1000 og Gram Slots fælles arbejde for bedre dyrevelfærd. Alle produkterne kan købes i REMA 1000.