REMA 1000 lancerer emballage af genbrugte fiskenet

Når danskerne skal have renset opvaskemaskinen, skal de nu se efter en helt ny type flaske på hylderne, når de køber ind. REMA 1000 har netop haft premiere på en mørkegrøn emballage, der er lavet af genanvendte fiskenet. Det er et kæmpe gennembrud for den vestjyske virksomhed Plastix, men lægger også op til en holdningsændring hos både forbrugere og butikker
REMA 1000 Maskinvask i den nye grønne emballage

Emballagen til REMA 1000s maskinrens er den første af sin art, der kommer ud i dagligvarehandlen. Den er skabt af den danske virksomhed Plastix, der indsamler og omdanner plast fra fiskeindustrien. Emballagen er altså skabt af gamle fiskenet, som bliver indsamlet og anvendt igen i stedet for at blive deponeret på land.

”For REMA 1000 er der kæmpe perspektiver i at bruge genanvendt plast i vores produkter. Plastaffald er en af de allerstørste udfordringer i at skabe en bæredygtig fødevaresektor, og vi er derfor rigtig stolte af, at samarbejdet med Plastix nu fører til den første emballage af sin art,” siger indkøbs- og marketingdirektør i REMA 1000, Anders René Jensen.

Virksomheden Plastix er placeret i Lemvig og producerer genanvendelig plast ud af kæmpestore mængder brugte fiskenet og -reb, der ellers ville blive gravet ned på lossepladsen - eller blive smidt i havet. Fiskenet består af plastfibre, som er den mest vanskelige type plast at genanvende, og der er derfor store perspektiver i den teknologi, Plastix har udviklet. Emballagen til REMA 1000 er det første produkt i dagligvarehandlen, der er skabt af plastgranulat fra Plastix.

”Det her er et kæmpe gennembrud. Vi har knoklet i syv år, og selvom vi får mange lovende ord med på vejen, står vi også med et produkt, der er nyt og anderledes. Produkter af genanvendt plast er ikke begrænset til kun at være smukke designvarer. Det bliver for alvor meningsfuldt at indsamle og genanvende plast, når vi bruger det i de produkter, vi møder til hverdag. Det her er vejen frem for både vores klode og for dansk økonomi, og derfor er vi rigtig glade for samarbejdet med REMA 1000,” siger CEO i Plastix, Hans Axel Kristensen.

Opgør med en perfekthedskultur

Den nye type emballage lægger op til en ny tankegang hos både detailbranchen og kunderne. For når grønne fiskenet bliver smeltet om, er der ikke garanti for en ensartet farve. Den grønne farve kan variere fra produktion til produktion, og det er et opgør med en kultur i detailhandlen:

”Detailbranchen har historisk set været med til at skabe en forventning hos kunderne om, at varerne er ens og at ting skal se perfekte ud. Det gør vi op med nu. Vi er egentlig ikke bekymrede for, om kunderne tager godt imod flasken. Men det betyder, at vi skal ændre tankegang i branchen,” siger indkøbs- og marketingdirektør i REMA 1000, Anders René Jensen.

Det er en udvikling man genkender hos Danmarks førende miljøorganisation indenfor plastik:

”Som forbrugere skal vi vænne os til, at emballage ikke altid er fabriksny og fuldstændig identisk. Ligesom vi er vant til med den gammeldags ølflaske i glas. Denne slags “uperfekte” og bæredygtige produkter er helt sikkert en trend vi kommer til at se mere af i den kommende tid,” siger administrerende direktør i Plastic Change, Louise Lerche-Gredal.

Det er også tydeligt hos Rema 1000, der har flere lignende produkter på vej.

”Vi sælger langt over 100.000 flasker maskinrens om året, og vi ser store muligheder i at bruge fiskenet fra Plastix til andre produkter,” siger indkøbs- og marketingdirektør Anders René Jensen.

Det er REMA 1000s mål, at samtlige kædens egne mærkevarer er emballeret i genanvendte materialer ved udgangen af 2023. Den nye type emballage er netop kommet på hylderne i Rema 1000-butikker landet over og skal i øvrigt sorteres sammen med almindeligt plastaffald.

Fakta om emballagen:

• Emballagen til maskinrens er skabt af 98 procent genbrugte fiskenet.
  • De sidste 2 procent er en stabilisator, der forlænger plastikkens levetid, så den kan genanvendes yderligere 20-30 gange.

Fakta om Plastix:

• Stiftet i december 2012.
  • Placeret ved Limfjorden i Lemvig i Vestjylland.
  • Har udviklet et genanvendelsesanlæg, der deler, vasker, tørrer og smelter plastfibre fra fiskeindustrien om til plastgranulat.
  • Samarbejder med fiskeindustrien og industrihavne om at indsamle især brugte fiskenet, reb og trawl.
  • 1.800 ton fiskenet og reb fra hele verden er opmagasineret til genanvendelse hos Plastix.
  • Kan producere plastråvarer til stort set alle produkter fra mobilcovers til møbler og rør.
  • Plastix’ produktion udleder 82 procent mindre CO2 end almindelig plastikproduktion.
  • Emballagen til REMA 1000 er et gennembrud for Plastix i omfang og pga. placering i et fast, stort sortiment.

Fakta om Bollerup Jensen:

• Dansk produktions- og innovationsvirksomhed beliggende udenfor Tarm i Vestjylland.
  • Etableret i 1935.
  • Innovativ indenfor sæbe-, rengøringsprodukter og vandrensning og udvikler erstatninger for miljøbelastende produkter og processer.Virksomheden har ca. 20 ansatte og sælger og producerer til både ind- og udland.

REMA 1000 Maskinvask i den nye grønne emballage

'Fællesskaber' er en central del af arbejdet med Discount med holdning, og særligt fokus på at medvirke til at styrke lokale relationer. Det kommer blandt andet til udtryk via platformen REMA 1000 med Vigo, hvor kunder kan få leveret varer og købe ind for hinanden i den lokale REMA 1000.

REMA 1000s butikker er drevet efter en franchisemodel med selvstændige, lokale købmænd i spidsen for den enkelte butik. Der er 360 REMA 1000 butikker i Danmark.

REMA 1000 har højeste niveau af dyrevelfærdsmærket på alle mejeriprodukter fra Gram Slot28.9.2021 12:15:05 CEST | Pressemeddelelse

På det økologiske landbrug Gram Slot i Sønderjylland – som REMA 1000 er medejer af – har køerne fået mere plads at boltre sig på. Det betyder, at alle Gram Slots mejeriprodukter nu har tre hjerter i den statslige dyrevelfærdsmærkningsordning, og det er endnu et skridt i REMA 1000 og Gram Slots fælles arbejde for bedre dyrevelfærd. Alle produkterne kan købes i REMA 1000.