REMA 1000 indfører nul-tolerance på omstridt sprøjtemiddel

Sprøjtemidlet chlorpyrifos er under mistanke for at skade udviklingen hos børn og fostre. REMA 1000 indfører nu nul-tolerance på stoffet, der bliver brugt som insektmiddel i en lang række lande.

Fremover skal der ikke være risiko for, at frugt og grønt fra udlandet indeholder spor af det omdiskuterede stof chlorpyrifos, når varerne produceres til REMA 1000 herhjemme.

Chlorpyrifos er et sprøjtemiddel, der blokerer signalerne i insekters nervesystem. Det er forbudt at bruge i Danmark, men er godkendt i mere end 100 lande, og derfor kan der være risiko for, at der er rester af stoffet i importeret frugt og grønt.

I dag er der en grænseværdi for indholdet af stoffet, men REMA 1000 indfører nu sin egen nul-tolerance på chlorpyrifos og afarten chlorpyrifos-methyl.

”Flere undersøgelser tyder på, at stoffet skader udviklingen hos små børn – og nu viser endnu en undersøgelse, denne gang fra den europæiske fødevaresikkerhedsenhed, at stoffet kan være skadeligt. Med så mange ting, der peger på, at stoffet er dybt problematisk, så indfører vi nu en nul-tolerance i vores varer,” siger Anders Jensen, indkøbs- og marketingdirektør i REMA 1000.

Det er blandt andet appelsiner, vindruer, blommer og citroner fra udlandet, som vel og mærke ikke er dyrket økologisk, der kan være sprøjtet med chlorpyrifos – og hvor myndighederne i dag altså accepterer en vis grænse i importerede varer. REMA 1000 har naturligvis altid bedt sine leverandører om at overholde grænseværdierne fastsat af myndighederne, men nu indskærpes det over for alle leverandører, at stoffet slet ikke accepteres i de varer, der fremover produceres til REMA 1000.

”Samtidig øger vi kontrollerne. Vores kunder skal have tillid til, at vi målrettet arbejder på at minimere risikoen for, at sprøjtemidlet kan findes i vores varer,” siger Anders Jensen.

REMA 1000 er en landsdækkende discountkæde med fokus på kvalitet til lave priser. Under overskriften Discount med holdning arbejder REMA 1000 ud fra det tankesæt, at det er muligt at have en klar holdning til varernes kvalitet samtidig med, at varerne sælges til discountpris. Blandt REMA 1000s mærkesager er kampen mod madspild, reduktion af plastik, samarbejdet med Kræftens Bekæmpelse og udviklingen af økologien i partnerskab med Gram Slot. REMA 1000 er desuden medlem af Dansk Initiativ for Etisk Handel. REMA 1000s butikker er drevet efter en franchisemodel med selvstændige, lokalkendte købmænd i spidsen for den enkelte butik. Der er 338 REMA 1000-butikker over hele landet. Den næste REMA 1000-butik åbner den 14. november i Pandrup.