REMA 1000 har højeste niveau af dyrevelfærdsmærket på alle mejeriprodukter fra Gram Slot

Godsejer på Gram Slot, Svend Brodersen, glæder sig over, at alle Gram Slots mejeriprodukter nu går fra to til tre hjerter i den statslige dyrevelfærdsmærkningsordning.

Køerne på det økologiske landbrug Gram Slot i Sønderjylland har fået mere plads. Den ekstra plads betyder, at alle produkter, der kommer fra de økologiske malkekøer på Gram Slot, nu er gået fra to til tre grønne hjerter på emballagen som bevis for bedre dyrevelfærd. De tre hjerter er den højest mulige mærkningi Miljø- og Fødevareministeriets mærkningsordning for bedre dyrevelfærd, Dyrevelfærdsmærket.

REMA 1000 er medejer af Gram Slot, som er Danmarks største økologiske landbrug, og discountkæden er eneforhandler af de økologiske kvalitetsprodukter fra Gram Slot. Det unikke partnerskab bygger på et fælles værdisæt om at gøre økologi tilgængeligt for alle til priser, hvor alle kan være med, herunder også med fokus på blandt andet dyrevelfærd, bæredygtighed og gennemsigtighed i produktionsmetoder.

Kategorichef og indkøber af blandt andet mejeriprodukter i REMA 1000, Torben Lund, er glad for at være med til at give kunderne et bredt udvalg af tre-hjertede mejeriprodukter:

”Dyrevelfærd og et godt udvalg af økologiske produkter er vigtige fokusområder for os i REMA 1000, og det er fantastisk, når de to går op i en højere enhed som her i vores gode partnerskab med Gram Slot. Det er helt unikt, at hele serien af mejeriprodukter og oste fra Gram Slot nu har tre hjerter – og det er kun muligt, fordi vi ved, at alle produkter fremstilles af mælken fra køerne på Gram Slot,” siger han.

Respekt og omtanke for naturen

Hos Gram Slot har dyrevelfærd altid været i fokus, hvor blandt andet bæredygtighed, kvalitet og ansvarlighed har været kendetegnene for godsejerparret, Sanne og Svend Brodersens, tilgang til arbejdet på det økologiske landbrug. Parret har stået i spidsen for Gram Slot 2007.

”Vi dyrker jorden ved Gram Slot med respekt og omtanke for naturen, og dyrevelfærd er i højsædet i alt, hvad vi gør. Blandt andet fodrer vi med økologisk foder, og det med at give køerne bedre plads sker som et led i en naturlig udvikling i vores arbejde med hele tiden at sikre bedst mulige vilkår for vores dyr, og vi oplever nu, at dyrene har det endnu bedre nu,” siger Svend Brodersen.

Køerne på Gram Slot har altid haft gode forhold og adgang til frisk græs, og i kløvergræsset på markerne er der sået urter, som indeholder æteriske olier og er rige på mineraler.

”Vi driver vores marker på den måde, fordi urterne giver køerne et varieret og velsmagende foder, og når vi har malket, håndterer vi mælken skånsomt og har så få arbejdsgange med den som muligt for, at den skal beholde sin gode mælkesmag, hvilket hænger tæt sammen med vores ønske om at gøre rejsen fra jord til bord så kort og transparent som mulig,” siger Svend Brodersen.

Udover mejeriprodukter leverer Gram Slot blandt andet også forskellige grøntsager, spegepølse, syltede rødbeder og rødkål, øl, kager, melprodukter og havregryn til REMA 1000.

Mejeriprodukter fra Gram Slot i REMA 1000s faste sortiment, som nu har tre hjerter:

Gram Slot sødmælk
Gram Slot letmælk
Gram Slot minimælk
Gram Slot skummetmælk
Gram Slot kærnemælk
Gram Slot fløde
Gram Slot tykmælk
Gram Slot creme fraiche
Gram Slot fraiche
Gram Slot kakaomælk
Gram Slot drikkekakaomælk
Gram Slot skyr naturel
Gram Slot skyr med vanilje
Gram Slot skyr med hindbær
Gram Slot drikkeyoghurt med hindbær
Gram Slot ost

Mere om Gram Slot

Hver lørdag er der mulighed for at besøge staldene og landbruget på Gram Slot og opleve, hvordan et moderne, levende og økologisk landbrug drives.

Læs mere om Gram Slot og REMA 1000 her: https://okologi.rema1000.dk/gram-slot

Læs mere om Dyrevelfærdsmærket her: https://bedre-dyrevelfaerd.dk/om-dyrevelfaerdsmaerket/det-betyder-hjerterne/