Rema 1000 er danske kvinders darling

Hvilke varemærker har danske kvinder det bedste indtryk af? YouGov BrandIndex lancerer dette års rangliste over varemærker blandt danske kvinder.

Lego må efter flere år på tronen afgive pladsen til den norske supermarkedsfavorit, Rema 1000.

Rema 1000 topper årets liste over varemærker, som danske kvinder har det bedste indtryk af med en score på 58,9, mens Lego er faldet ned på andenpladsen med en score på 56,4. Søstrene Grene er ny på listen og brager ind på en tredjeplads med en score på 55,7.

Vi har set nærmere på, hvordan Søstrene Grenes kunder adskiller sig fra den generelle voksne befolkning ved hjælp af segmenteringsværktøjet YouGov Profiles, og det er især kvinder, der handler hos Søstrene Grene og særligt de unge (18-29 år) i de store byer. Søstrene Grenes kunder er også mere interesserede i indretningsdesign, skønhed samt mad og drikke end gennemsnittet. De er også prisbeviste og altid på jagt efter gode tilbud, og skal man fange deres opmærksomhed, er det på nettet og sociale medier, som de er storforbrugere af.

Den anden nyhed på kvindernes topliste er Imerco, som er kommet ind på en niendeplads med en score på 48,3. Danske kvinder er generelt meget loyale over for deres favoritter, og toplisten byder ellers kun på få omrokeringer i forhold til de foregående år.

Højdespringere

Rejsekort kan glæde sig over endnu et år at være højdespringer blandt danske kvinder. I 2017 lykkedes det rejsekort at gå fra en negativ til en positiv impression-score og i 2018 har Rejsekort yderligere forbedret sin score med 5,6 til en samlet score på 11,3 blandt kvinder.

Radio24syv er den anden højdespringer blandt danske kvinder med løft på 5,4 i impression-score. Radio24syv fik megen opmærksomhed hen over sommeren efter medieforliget i juni, hvor det blev besluttet, at Radio24syv fremover skal have hovedsæde vest for Storebælt. Danske kvinder oplever i øvrigt også i stigende grad at Radio24syv leverer god kvalitet.

Se flere rankings her

Om rankingen

BrandIndex er en daglig tracking af danskernes opfattelse af 430 brands. Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker. Impression-scoren beregnes ved, at man spørger, hvilke varemærker man har et overordnet positivt indtryk af, og hvilke man har et negativt indtryk af. Netscoren beregnes som positive minus negative tilkendegivelser fra 1. februar 2018 til 31. januar 2019.

What the world thinks

Lige fra start har vi været drevet af en enkel tanke: Jo bedre mulighed folk har for at påvirke de beslutninger, som påvirker dem, desto bedre vil disse beslutninger blive.

Kernen i vores virksomhed er vores globale panel, hvor millioner af mennesker og tusindvis af politiske, kulturelle og kommercielle organisationer hele tiden udveksler meninger om og holdninger til adfærd og varemærker.