Religionsvidenskab på Aarhus Universitet fejrer 30-års jubilæum fredag d. 29. okt. 2021
Institut for Religionsvidenskab ved Aarhus Universitet blev etableret 1. september 1990 ved en sammenlægning af Institut for Kristendomskundskab og Institut for Religionshistorie. Kun en anelse forsinket af Covid-19 markerer vi nu 30-års jubilæum ved at se tilbage på det, der var, og ved at skue ud i fremtiden for at skimte det, der måske kommer til at blive.
Vi inviterer derfor alle gamle og nye, nuværende og tidligere studerende, medarbejdere, kollegaer, samarbejdspartere af Afdeling for Religionsvidenskab, Aarhus Universitet til at deltage i fejringen fredag d. 29 oktober kl. 14:30-19.30.
Der vil være præsentation af nye udgivelser og en reception med bobler, mad og ord.
Sted: Nobelauditoriet, Nobelparken bygn. 1482, Jens Chr. Schous vej 3
Program:
15.00: Velkommen ved afdelingsleder Jørn Borup og forskningsprogramleder Lene Kühle
Faglige oplæg: hvor kommer religionsvidenskaben fra, hvor er den nu – og hvor går den hen?
15.10: Professor emeritus Armin W. Geertz (Religionshistorie) Fra religionshistorie til religionsvidenskab.
15.25: Professor emeritus Kirsten Nielsen (Gammel Testamente): Kristendomskundskab - mellem teologi og religionshistorie.
15.40: Ph.d.-studerende Anne L. Mauritsen (Religionsvidenskab): At synge i flerstemmig resonans - Religionsvidenskabens glæder og udfordringer
15.55: Ph.d.-studerende Mattias G. Olesen (Arabisk- og islamstudier): Det Lykkelige Århus
16.10-16.45: Kaffe og præsentation af publikationer
16.45-17.30: Kommentarer og spørgsmål til oplægsholderne
17.30-19.00: Reception
Tilmelding senest 10. okt. til afdelingsleder Jørn Borup (jb@cas.au.dk).
Kontakter
Afdelingsleder Jørn Borup
Mail: jb@cas.au.dk
Information om Aarhus Universitet: Arts
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Trivselsfremme i skolen kræver helhedsorienteret indsats19.4.2024 10:08:16 CEST | Pressemeddelelse
Trivsel og mistrivsel blandt skoleelever er et af tidens helt store spørgsmål, men hvad siger forskningen om trivsel og trivselsfremme i skolen? En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ giver en indføring i både dansk og international trivselsforskning. Den anbefaler, at vi løfter blikket fra enkeltelever og anlægger et helhedssyn på trivsel, og at skolerne i deres arbejde med at fremme trivsel altid tager udgangspunkt i de konkrete elever i den konkrete skole.
Nedlukninger blev en midlertidig undtagelsestilstand i familielivet22.3.2024 09:20:36 CET | Pressemeddelelse
Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne dog en parentes. Men for unge, der var teenagere og midt i deres formative år, har nedlukningerne fået mere langvarige konsekvenser. Ikke mindst for deres evne til at indgå i fællesskaber med jævnaldrende. Sådan lyder det fra forskere på DPU, der har undersøgt familielivet under pandemien.
Uddannelse og små børnegrupper skaber kvalitet i dagplejen12.3.2024 13:13:38 CET | Pressemeddelelse
Små børnegrupper, uddannelse af dagplejerne, et godt tilsyn og adgang til efteruddannelse og supervision på stedet er væsentligt for at skabe kvalitet på dagplejeområdet. Det viser et nyt forskningsprojekt på tværs af tre lande i Europa.
Debatarrangement med Glenn Bech: Er kunsten blevet en legeplads for den hvide middelklasse i byerne?4.3.2024 12:06:00 CET | Pressemeddelelse
I årevis har teatre, museer og andre kunstinstitutioner forsøgt at udvide deres publikum – men med begrænset succes. Er kunsten mangfoldig nok, når den hovedsageligt samler en urban, hvid middelklasse – og hvad kan man gøre ved det? Det er spørgsmålet, som forfatter Glenn Bech og et stærkt panel vil diskutere tirsdag den 19. marts på Teatret Svalegangen til debatserien ”Art of Assembly”.
Ny europæisk undersøgelse: Danske unges følelse af europæisk identitet bliver større – men langt færre forventer at stemme til EU-Parlamentsvalg22.2.2024 10:10:45 CET | Pressemeddelelse
Danske skoleelever i 8. klasse har store forventninger til Europas fremtid, ligesom de i høj grad ser sig selv som europæere. Men sammenlignet med 8. klasseelever fra andre europæiske lande er de danske elever bemærkelsesværdigt skeptiske over for fælles regler for samarbejde og arbejdskraftens fri bevægelighed i Europa, og færre danske elever end tidligere forventer at stemme til fremtidige EU-parlamentsvalg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum