TEKNIQ Installatørernes Organisation

Rekordvækst i antallet af lærlinge i installationsbranchen

2016 blev rekordår for antallet af indgåede uddannelsesaftaler i installationsbranchen. I forhold til året før ansatte branchens virksomheder 17 procent flere lærlinge og ligger derfor fortsat helt i top, når det gælder antallet af lærlinge per faglærte. Det glæder brancheorganisationen TEKNIQ.

Installationsbranchen fortsætter med at holde dørene på vid gab for nye lærlinge. For tredje år i træk er antallet af uddannelsesaftaler for både elektrikerlærlinge og vvs-energilærlinge nemlig steget.

Helt nye tal fra Undervisningsministeriet viser, at el- og vvs-virksomhederne i 2016 indgik 17 procent flere uddannelsesaftaler end året før. På de øvrige byggeuddannelser blev der indgået syv procent flere aftaler, og på erhvervsuddannelserne som helhed oplevede man et fald i antallet af uddannelsesaftaler på én procent.

”Det viser bare, at installationsvirksomhederne tager deres ansvar alvorligt, når det gælder om at uddanne den næste generation af dygtige faglærte, som Danmark har så hårdt brug for,” siger Tina Voldby, underdirektør i brancheorganisationen TEKNIQ, der repræsenterer installationsvirksomhederne.

Højeste antal siden 2007
I forhold til antallet af lærling per faglærte er installationsbranchen da også stadig helt i top i sammenligning med andre brancher. El- og vvs-virksomhederne tager således 17 lærlinge per 100 svende, mens det gennemsnitlige tal for hele byggebranchen er 11 og fem i industrivirksomhederne. Noget, som ifølge Tina Voldby også understreger, at installationsbranchen er inde i en positiv udvikling.

”Det er klart, at de virksomheder, der oplever voksende omsætning og stigende efterspørgsel, også har mulighed for at tage flere lærlinge. Og det er netop den udvikling, de danske installationsvirksomheder oplever i øjeblikket,” siger hun.

Inden for elektrikeruddannelsen blev der indgået 18 procent flere aftaler i forhold til 2015, og på vvs-energiuddannelsen 13 procent flere aftaler. Der er tale om det højeste antal uddannelsesaftaler siden 2007.

Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ, mobil 20 12 82 83

Information om TEKNIQ Installatørernes Organisation