DI Handel

Rekordstort underskud på e-handelsbalancen  

Del
E-handelsbalancen har aldrig været så skæv, som den er i dag. Mens danskerne flittigt køber i udenlandske webshops, er det langt færre udenlandske kunder, der handler i danske webshops. De gode erfaringer med eksport og e-handel skal kombineres og udnyttes, mener DI.
Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI.  Foto: Søren Nielsen
Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI.  Foto: Søren Nielsen

Zalando, Amazon og H&M er alle blandt danskernes foretrukne webshops. Men fælles for dem er, at de alle er udenlandske webshops, og dem er danskerne rigtig glade for. Til gengæld er der ikke nær så mange udenlandske køb i danske webshops. Det viser de nyeste tal fra Nationalbankens statistik over korttransaktioner.

Danskerne handlede i 2021 for 64,5 mia. kr. i udenlandske webshops, mens udenlandske kunder kun lagde varer i kurven for 9,3 mia. kr. i danske webshops. Det giver et rekordstort underskud på e-handelsbalancen på -55,2 mia. kr.  

- Vi har aldrig før set så stort underskud på e-handelsbalancen. Problemet er, at vi går glip af eksportindtægter til landet, hvilket er temmelig ærgerligt, da Danmark jo traditionelt er et stærkt eksportland – bare ikke når det gælder eksport via nettet.

- Heldigvis har danske virksomheder gode muligheder for at rette op på balancen ved at styrke deres digitale salg – særligt til udenlandske kunder. De skal bruge deres erfaringer fra traditionel eksport og e-handel til at øge deres indtjening med e-eksport,” siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI. 

Mulighederne er der 
I 2021 handlede udenlandske kunder 14,7 millioner gange til en samlet værdi af 9,3 mia. kr. i danske webshops med en gennemsnitsordre på 635 kr. Det bringer danske webshops evne til at sælge til udenlandske kunder tilbage til samme niveau som 2017.  

- Det er ærgerligt, at e-eksporten er blevet sat tilbage. Men samtidig viser tallene også et stort uudnyttet potentiale. Mange virksomheder har gjort sig gode erfaringer med e-handel under coronapandemien, og det skal de tage med sig til e-eksport, siger Jacob Kjeldsen. 

Til sammenligning handlede danskerne 183,9 millioner gange i udenlandske webshops i 2021 til en samlet værdi af 64,5 mia. kr. svarende til en gennemsnitordre på 351 kr. Selvom antallet af handler er på niveau med 2020, har danskerne skruet gevaldigt op i værdien af hver ordrer i forhold til 2020.   

Håndsrækning til danske virksomheder 
Coronapandemien har sat skub i e-handlen og accelereret udviklingen, så langt flere virksomheder er i dag i gang med online salg.

Derfor har DI også etableret en ny enhed, som skal bistå alle dele af erhvervslivet med at udnytte det fulde potentiale af e-handel. 

- Vi har unikke muligheder for at bistå danske virksomheder med at etablere eksport via e-handel. Det sætter vi i spil nu og sætter endnu flere ressourcer ind på det. Det er en bunden opgave, hvis dansk erhvervsliv skal udnytte det momentum for e-handel, som vi ser lige nu, siger Jacob Kjeldsen. 

Kontakter

Billeder

Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI.  Foto: Søren Nielsen
Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI.  Foto: Søren Nielsen
Download

Information om DI Handel

DI Handel



Følg pressemeddelelser fra DI Handel

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI Handel

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye