Bellagroup A/S

Rekordstort solcelleanlæg på taget af Bella Center

Et solcelleanlæg på størrelse med to fodboldbaner på Bella Centers tag vil fremover dække en tredjedel af Bella Centers strømforbrug. Solcelleanlægget bliver det største af sin slags på Sjælland.
Christian Folden Lund, CEO hos Bellagroup, (th) og Simon Borbiconi, partner hos NRGreen, (tv) på taget af Bella Center Foto: Martin Sølyst

Sjællands største tagintegrerede solcelleanlæg ser nu dagens lys på toppen af Bella Center i København. Når samtlige solceller er tilsluttet, har solcelleanlægget en kapacitet på 2,79 MW. Det betyder, at solcellerne kan producere grøn energi svarende til det årlige strømforbrug hos 537 husstande med to voksne og to børn.

Solcellerne er en del af bæredygtighedsstrategien hos Bellagroup, der ejer Bella Center, og som længe har arbejdet med tiltag, der kan nedbringe energiforbruget i gruppens hoteller og venues. Tidligere i år fik den nye Bella Arena certificering for at være bæredygtigt byggeri i international guldklasse. Nu tager man næste skridt og begynder at producere energien selv.

”Det er helt oplagt at udnytte de mange flade tage i storbyerne til at skabe grøn energi, og der er ikke mange, der har så stort et tagareal som os. Vi arbejder målrettet med bæredygtighed og ansvarlighed på tværs af alle vores hoteller og venues som del af vores ”responsible hospitality”-strategi. Derfor er vi meget begejstrede for, at vi nu kan udnytte tagets potentiale til at genere vedvarende energi til Bella Center og AC Hotel Bella Sky,” siger Christian Folden Lund, adm. direktør i Bellagroup.

Går forrest i udviklingen af responsible hospitality

Bella Center er i forvejen et af Europas mest ambitiøse kongrescentre, når det kommer til at integrere klima- og miljøhensyn og social bæredygtighed i produktionen. Med solcellerne tager Bella Center endnu et ryk i den grønne retning med egenproduktion af grøn elektricitet svarende til godt en tredjedel af centrets strømforbrug i 2021.

”Klimaaftrykket er et vigtigt parameter, når vores kunder skal vælge, hvor deres store internationale konferencer skal foregå. København er allerede kendt som et grønt valg, og den position vil vi gerne udbygge. Som Nordeuropas største konferencevenue, vil vi gerne gå forrest i udviklingen af fremtidens responsible hospitality. Vi tager et kæmpe skridt med det nye solcelleanlæg, men vi ser hele tiden på, hvordan vi kan blive ved med at forbedre os,” siger Christian Folden Lund.

Bellagroup skifter desuden 5.500 lyskilder på AC Hotel Bella Sky ud med LED-belysning i 2023. Sammen med etableringen af den nye solcelleanlæg reducerer det Bellagroups Co2-udledning med mere end 400 ton årligt.

Mest ambitiøse solcelleprojekt på Sjælland

Det er virksomheden NRGreen, som etablerer den nye solcelleanlæg på taget af Bella Center. Den kommer til at dække et areal på 16.000 m2, hvilket er at sammenligne med to store fodboldbaner.

Og det er ikke set lignende på Sjælland.

”Det er det største og mest ambitiøse projekt, som vi har været med til at skabe. Og det klart største af sin slags på Sjælland. Med solcelleanlægget får Bella Center grøn energi på en flade, som i forvejen ikke bliver brugt til noget. Og som ikke generer øjet eller fylder i landskabet,” siger Simon Borbiconi, partner hos NRGreen.

• Størrelse: 16.000 m2 eller hvad der svarer til to fodboldbaner.
  • Kapacitet: 2,79 MW eller cirka 537 husstandes årlige forbrug.
  • Årlig CO2-reduktion: 379 tons

Solcelleanlæg på taget af Bella Center Foto: Martin Sølyst
Christian Folden Lund, CEO hos Bellagroup, (tv) og Simon Borbiconi, partner hos NRGreen, (th) på taget af Bella Center Foto: Martin Sølyst

Information om Bellagroup A/S

Bellagroup A/S
Center Boulevard 5
2300 Copenhagen S

+45 32 52 88 11https://bellagroup.dk/

Om Bellagroup

Bellagroup er en af Danmarks største virksomheder inden for hoteller, konferencer, events og hospitality.

Venuedelen består af kongres- og mødedestinationen Bella Center Copenhagen, Bella Arena og Bella Sky Conference & Event, CIFF Showrooms og International House. Bellagroups egenproducerede, store events tællerbl.a. CIFF - Copenhagen International Fashion Fair, Bogforum og LEGO World.

Bellagroup driver tre hoteller med internationalt anerkendte brands: Crowne Plaza Copenhagen Towers, AC Hotel Bella Sky Copenhagen og Copenhagen Marriott Hotel med til sammen næsten 1.600 værelser

Følg pressemeddelelser fra Bellagroup A/S

Flere pressemeddelelser fra Bellagroup A/S

Near, far, wherever you are: Titanic Live in Concert rammer Bella Arena med 76 mand stort symfoniorkester4.4.2024 07:03:00 CEST | Pressemeddelelse

Tag med på en cinematisk atlanterhavsrejse gennem en af filmhistoriens mest legendariske kærlighedshistorier til Titanic Live in Concert. For første gang i Danmark præsenteres James Camerons mesterværk på det store lærred akkompagneret af et live symfoniorkester og kor, som løfter James Horners udødelige musik og Celine Dions titelhit ud på åbent følelseshav.

Kendt brancheprofil bliver ny hoteldirektør på AC Hotel Bella Sky3.4.2024 08:07:47 CEST | Pressemeddelelse

Med sine ikoniske, lænende tårne, 811 værelser og en prisvindende rooftop-restaurant er AC Hotel Bella Sky Copenhagen kendt langt ud over Danmarks grænser. Nu får landets andet største hotel ny General Manager i form af Jesper Olesen, tidligere Clarion & Comfort Hotel Copenhagen Airport, som skal fokusere og accelerere forretningsudviklingen. Den tidligere direktør helliger sig fejringen og repositioneringen af Bellagroups 5-stjernede Marriott-hotel i indre by ovenpå en ambitiøs opgraderingsrejse.

Ovenpå succesfuld premiere: Københavns Kommune forlænger støtten til Copenhagen Gaming Week7.3.2024 10:46:11 CET | Pressemeddelelse

Med et ønske om at bidrage til den fortsatte udvikling af Københavns nye, internationale festival for gaming og esport, har økonomiudvalget i Københavns Kommune bevilget en udmøntning til planlægning og afholdelse af Copenhagen Gaming Week på 2,5 mio kr. i 2025 og 2 mio. kr. i 2026. Hertil kommer en toårig pulje på 700.000 kr., som kommunen vil bruge på aktivering ifm. eventen.