Rekordstor tilslutning på årets første influenzavaccinationsdag

I går lød startskuddet til årets influenzavaccination, og alene den første dag vaccinerede apotekerne 25.000 danskere.

Der var kø foran mange af landets apoteker i går fredag den 1. oktober, hvor der blev åbnet for vaccination mod influenza. Knap 25.000 danskere lagde vejen forbi og fik et stik. Det er 45% flere end sidste år, hvor apotekerne på præmieredagen vaccinerede godt 17.000.

Apotekerne har da også oprustet indsatsen i år, hvor 390 apoteker tilbyder vaccination, og hvor der er uddannet flere vaccinatører. Kapaciteten er altså steget, og meget tyder på, at også interessen for at blive vaccineret er øget. Sundhedsmyndighederne har i år appelleret ekstra meget til alle i risikogrupperne om at tage imod tilbuddet om gratis vaccination. Det sker oven på to milde influenzasæsoner.

Frem til 22. oktober er vaccinationen forbeholdt personer, der er fyldt 65 år, førtidspensionister, gravide i 2. og 3. trimester og personer med kroniske sygdomme såsom astma, KOL, hjerte-kar-sygdomme og diabetes. Også sundheds- og plejepersonale med tæt kontakt til sårbare borgere kan blive vaccineret nu.

Apotekerne tilbyder vaccination uden tidsbestilling. Se, hvilke apoteker, der vaccinerer, på www.apoteket.dk.

For yderligere information: Ring til Danmarks Apotekerforenings pressetelefon +45 2773 2185