Folkekirkens Nødhjælp

Rekordstor stigning i velgørenhedsgaver

Del
Ikke siden lanceringen for 15 år siden har ’Giv en ged’ været mere populær. Salget af geder, høns, solcellelamper, køkkenhaver og andre gaver til verdens fattigste er mere end fordoblet på fem år.
Foto: Bax Lindhardt/Folkekirkens Nødhjælp
Foto: Bax Lindhardt/Folkekirkens Nødhjælp

Rekordmange danskere valgte i 2020 at købe velgørenhedsgaver igennem Folkekirkens Nødhjælps kampagne ’Giv en ged’. I alt blev der købt gaver for 7,3 millioner kroner. Det er det højeste indsamlede beløb siden kampagnens første par år.  

”Det er en fantastisk nyhed, som varmer i denne tid. 2020 har været et hårdt år for mange, både ude i verden og herhjemme. Og det her beviser danskernes store næstekærlighed og vilje til at hjælpe andre, også når hverdagen byder på nye udfordringer,” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen. 

  

’Giv en ged’ blev lanceret i 2006 og var den første velgørenhedsgave i Danmark. Kampagnen blev hurtigt en stor succes, og særligt de første par år var nyhedsinteressen stor.  

"Jeg tror, det passede godt ind i en tid, hvor mange var blevet lidt trætte af gaveræs og ledte efter andre alternativer,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.  

Efter et par år begyndte nyhedsinteressen dog af dale og samtidig steg konkurrencen, da flere organisationer fulgte efter med tilbud om gaver til velgørende formål.  

Nyt liv i geden 
Men i 2014 oplevede Folkekirkens Nødhjælp igen en stigning, og særligt de seneste par år har interessen taget til. Det skyldes blandt andet, at kampagnen ikke længere kun er fokuseret omkring juletid, men også tilbyder gaver i forbindelse med Mors Dag, studenterfester og konfirmationer. Også påsken er blevet højsæson for ’Giv en ged’, og sidste år samlede kampagnen mere end en million kroner ind ved salg af gækkebreve, der samtidig sikrer høns til fattige familier i Malawi og Cambodja.  

Folkekirkens Nødhjælp har også introduceret en række klimagaver, en kunstplakat, en mandelgave i form af en marcipanged og en julesweater i samarbejde med den norske strikkeduo Arne og Carlos. Derudover har en række kendte ambassadører været med til at udbrede kendskabet til Folkekirkens Nødhjælps arbejde – både i medierne og på sociale medier.   

”Vi har lavet en lang række tiltag, der har gjort en forskel. Men det var aldrig lykkedes at samle så mange penge ind, hvis det ikke var for danskernes store vilje til at hjælpe folk i nød,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.  

Corona og nye udfordringer
Også i ISOBRO, der er indsamlingsorganisationernes brancheorganisation, oplever de danskernes store engagement for den gode sag. 

”Vi er midt i en Corona-tid med udfordringer for bl.a. indsamlingsarrangement, landsindsamling og genbrug, men bag dette mærker vores medlemmer et stort og stærkt forsat engagement, der har betydning for særligt online indsamling,” siger generalsekretær i ISOBRO, Kenneth Kamp Butzbach.

Læs mere på givenged.dk

'Giv en ged' er også den perfekte firmagave - læs mere her

Hvad er ’Giv en ged’?
Folkekirkens Nødhjælps populære gavekoncept, 'Giv en ged', har eksisteret siden 2006 og er en webshop, hvor man kan købe velgørende gaver som f.eks. en skolebænk, en solcellelampe, en køkkenhave eller – den største bestseller – en ged. Gaverne sikrer hjælp til selvhjælp til fattige familier i blandt andet Malawi.

------------------------------------------------------------------------------------

For yderligere information kontakt:  
Christina Pedersen, presserådgiver i Folkekirkens Nødhjælp
M: chpe@dca.dk, T:  28 74 46 69

Nøgleord

Billeder

Foto: Bax Lindhardt/Folkekirkens Nødhjælp
Foto: Bax Lindhardt/Folkekirkens Nødhjælp
Download
Download
Download

Information om Folkekirkens Nødhjælp

Folkekirkens Nødhjælp
Folkekirkens Nødhjælp
Meldahlsgade 3
1613 København V

41 86 59 75https://www.noedhjaelp.dk

Folkekirkens Nødhjælp støtter verdens fattigste i deres kamp for et værdigt liv og hjælper mennesker i nød. Vi giver akut nødhjælp i katastroferamte områder og langsigtet udviklingshjælp i fattige egne for at skabe en mere ligeværdig og bæredygtig verden.

Følg pressemeddelelser fra Folkekirkens Nødhjælp

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Folkekirkens Nødhjælp

Ny engagementsdirektør i Folkekirkens Nødhjælp7.5.2025 14:29:49 CEST | Pressemeddelelse

Folkekirkens Nødhjælp har ansat Iben Konradi Nielsen som ny engagementsdirektør. Hun kommer fra en stilling som direktør i Jordemoderforeningen, er uddannet journalist og har mange års ledelses- og kommunikationserfaring fra fagbevægelsen mv. ”Jeg glæder mig helt utroligt meget til at skabe engagement og opbakning til Folkekirkens Nødhjælps arbejde. Nedlukningen af USAID og oprustningen i Europa gør det vigtigere end nogensinde at styrke danskernes engagement i en mere retfærdig verden. Vi befinder os i en vanskelig tid, og det er nu, civilsamfundet skal vise sit værd. Jeg tror på, at vi i Folkekirkens Nødhjælp kan være med til at skabe endnu stærkere fællesskaber, hvor der er plads til næstekærligheden – også for folk i verdens brændpunkter,” siger Iben Konradi Nielsen. Folkekirkens Nødhjælps generalsekretær, Jonas Nøddekær, ser frem til samarbejdet med den nye engagementsdirektør, der også har mange års erfaring med bestyrelsesarbejde i FDF, efterskoleverdenen og menighedsrådsarbejde

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye