Rekordresultat i UNICEF Danmark på trods af Corona-år

Når UNICEF Danmarks generalsekretær, Karen Hækkerup, i dag fremlægger årsberetningen på organisationens årsmøde, er det mod alle odds med en rekordindtægt på hele 277 millioner kroner. Det på trods af, at både danskerne og de danske virksomheder og fonde har været ramt af dén økonomiske usikkerhed, Coronakrisen har medført.

UNICEF Danmark kan for andet år i træk præsentere det højest opnåede resultat i FN-organisationens historie. I 2020 udgør indtægterne i alt 277 millioner kroner. Det er en stigning på 44,6 millioner kroner i forhold til 2019. Af de penge sendte UNICEF Danmark sidste år hele 212 millioner afsted til verdens børn. Penge, der skal minimere følgevirkningerne af både den sundhedskrise coronapandemien har medført, og den læringskrise de mange skolelukninger verden over har skabt. Det både glæder og imponerer generalsekretær i UNICEF Karen Hækkerup:

”Danskerne, danske virksomheder og danske fonde har i den sværeste tid i mands minde alligevel haft overskud til at udvise et enormt globalt samfundssind. Det er både virkelig rørende og virkelig vigtigt. Og det betyder, at vi kan hjælpe flere børn end nogensinde før - og det i en tid, hvor behovet aldrig har været større,” siger Karen Hækkerup forud for organisationens årsmøde, der i dag sætter endeligt punktum for 2020 og for et år præget af krise – både i Danmark, men i særdeleshed også ude i verden, hvor coronapandemien har haft store konsekvenser for børns helbred, trivsel og udvikling.

Det flotte resultat er indsamlet med hjælp fra de mange danskere, der hver måned støtter UNICEF med et fast beløb. De såkaldte Verdensforældre bidrager med mere end 100 millioner kroner på årlig basis og er en af de vigtigste indtægtskilder for, at UNICEF Danmark kan støtte verdens mest udsatte børn.

Æren for det imponerende indsamlingsresultat tilfalder også de store fonde, der blandt andet har udvist stor velvillighed i forbindelse med UNICEFs COVID-19 kastestrofeindsats. UNICEF Danmark har modtaget mere end 40 millioner kroner målrettet dette formål alene.

Også danske virksomheder har udvist imponerende offervilje, da pandemien ramte. Både hvad angår store økonomiske donationer, eller da AP Møller Mærsk i foråret stillede et godsfly til rådighed for fragt af hospitalsudstyr til Nigeria. Det er ifølge Karen Hækkerup et rørende eksempel på det samfundssind, vi har talt så meget om gennem det seneste års krisetider:

”Den stigning, vi kan se, vidner om, at danskerne er et folk, der kærer sig om andre – selv når krisen rykker tæt på dem selv. Vi er og bliver et lille land med et stort hjerte. Og det er ikke kun vores fantastiske støtter i den danske befolkning, der udviser samfundssind, det er i høj grad også de virksomheder og fonde, vi samarbejder med, der gør en enorm forskel for verdens børn,” siger Karen Hækkerup.

Den gode udvikling fra 2020 ser ud til at fortsætte i 2021 med en forventning om en indtægt på cirka 300 millioner kroner. Flere af de store partnerskabsaftaler med danske fonde og virksomheder løber hen over en periode på to til fem år, og de vil derfor også have en positiv effekt på regnskabet 2021 og for det kommende års arbejde for verdens udsatte børn.

”På vegne af UNICEF Danmark vil jeg gerne sige stor tak til alle vores partnere og private donorer for den store støtte til alle verdens børn i et år, hvor de er ramt ekstra hårdt på grund af COVID-19-krisen. Jeres støtte har betydet en kæmpestor forskel for børn overalt i verden, vi ellers ikke ville kunne nå med den hjælp, de både behøver og fortjener,” afrunder Karen Hækkerup.

Pressechef Peter Lykke Lind. Tlf. 30531916, mail: pllind@unicef.dk
Pressemedarbejder Line Kørner. Tlf. 35273800, mail: lkoerner@unicef.dk

Navnenyt: Tre nye bestyrelsesmedlemmer og ny bestyrelsesformand i UNICEF Danmark25.3.2021 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Jesper Lok: Jesper Lok, 53 år, har siddet i UNICEFs bestyrelse de seneste fire år og tiltræder nu posten som bestyrelsesformand. Jesper er uddannet fra -og har senere været ansat i A.P. Møller-Mærsk i 25 år, de seneste 8 år som CEO for SVITZER. Herefter var han CEO hos DSB og Falck Emergency. I dag er han bestyrelsesformand eller -medlem i Dagrofa, EAC, Vestergaard og World Marine Offshore og en række andre bestyrelser. Jesper glæder sig til sit fortsatte arbejde UNICEF: “Jeg glæder mig til at fortsætte arbejdet med at øge indsamlingerne til børn rundt omkring i verden, og til at bidrage til den transformation; digitalt og i øvrigt, som er nødvendig for at lykkes. Ikke nogen let, men en både vigtig og spændende opgave.” Marianne Skjold Larsen: Marianne Skjold, 54 år, træder ind i UNICEF Danmarks bestyrelse med mange års erfaring og viden om sundhedsområdet - mental sundhed i særdeleshed. Som CEO i Psykiatrifonden igennem de seneste 7 år har hun erfaring med ledelse, organisationsudvikl