Rekordoverskud i Ritzau

Regnskabet blev fremlagt på generalforsamlingen torsdag, og bestyrelsesformand Alex Nielsen betegner 2019 som meget tilfredsstillende. Ritzaus Bureau blev i 2012 ændret til et aktieselskab, og siden har virksomheden udviklet sig positivt.
Årets regnskab er præget af, at Ritzaus Bureau i 2019 udskilte en del af forretningen i et nyt, nordisk selskab, InFlow Media AS, der leverer tv-oversigter, tv-omtaler, tv-data og data om video-on-demand. Selskabet ejes halvt af Ritzaus Bureau A/S og halvt af det norske nyhedsbureau NTB og opererer i både Norge, Sverige og Danmark.
På grund af udskillelse af tv-data-delen faldt omsætningen i selve Ritzaus Bureau sidste år sammenlignet med året før, mens årets resultat er præget af en ekstraordinær finansiel indtægt på ca. 11 mio. kr., der fremkommer som følge af værdifastsættelsen af det nye nordiske aktieselskab.
Siden 2015 har Ritzaus Bureau sænket priserne på den såkaldte mediehuspakke, generelle tekst-nyheder til medier med mere end en tredjedel, men samtidig er omsætningen til kunder uden for medieverdenen steget tilsvarende.
I sin beretning omtalte formand Alex Nielsen det seneste års positive udvikling, hvor etableringen af det nye, nordiske tv-dataselskab er et vigtigt strategisk træk, der kan sikre Ritzau en fremtid på et digitalt videomarked. Han nævnte blandt andet også Ritzaus udvikling af journalistrobotter, der leverer nyheder inden for flere områder, senest om hushandler.
Aktionærerne, der tæller en stribe danske dagblade og mediehuse, kan se frem til at få udbetalt et udbytte på i alt fem mio.kr.
”2019 blev et meget tilfredsstillende år for Ritzaus Bureau. Ritzau fortsatte de senere års positive udvikling, og selv om coronakrisen også rammer Ritzau, forventer vi fortsat et positivt resultat i 2020”, siger bestyrelsesformand Alex Nielsen.
Morten Vinther Jensen, Nordjyske Medier blev valgt som nyt medlem af bestyrelsen. Han erstatter tidligere chefredaktør Lars Jespersen, Nordjyske, der fratrådte i efteråret 2019. Alex Nielsen, chefredaktør og adm. direktør for Herning Folkeblad blev på det konstituerende møde efter generalforsamlingen genvalgt som formand for Ritzaus Bureau.
Se hoved- og nøgletal nedenfor.

Ritzaus Bureaus årsregnskab 2019
Ritzaus Bureau har været nyhedsbureau siden 1866 og ændrede i 2012 selskabsform fra interessentskab til aktieselskab for at give bedre mulighed for at udvikle virksomheden.
Ritzaus Bureau A/S ejes af DR, JP/Politiken, Dagbladet Børsen, Dagbladet Information, Kristeligt Dagblad, Sjællandske Medier, Jysk Fynske Medier, Nordjyske Medier, Herning Folkeblad/Midtjyllands Avis, Medieselskabet Nordvestsjælland, Lolland-Falsters Folketidende og Skive Folkeblad.
Kontakter
Lars VesterløkkeChefredaktør og adm. direktør
Tlf:+45 3330 0000lav@ritzau.dkBilleder

Information om Ritzaus Bureau A/S
Følg pressemeddelelser fra Ritzaus Bureau A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Ritzaus Bureau A/S
Ritzau indgår samarbejde med politiet13.10.2025 11:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Politiet vil fremover udkomme med deres operative meddelelser på Ritzaus platform, så de når direkte ud til redaktionerne. Det sker som led i politiets beslutning om at forlade det sociale medie X.
Ritzau og IDX indgår partnerskab: Stærkere kommunikation skal positionere selskaberne attraktivt over for kapitalmarkederne.30.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Ritzau og IDX har indgået et partnerskab, der skal skabe nye synergier mellem Ritzaus distributionsplatform Via Ritzau selskabsmeddelelser og IDX’ løsninger til præsentation finansiel information.
Fremtidens PR: Ritzau og Storykit i samarbejde om automatiseret video for pressekommunikation25.9.2025 10:02:10 CEST | Pressemeddelelse
Video er ikke længere blot et “nice-to-have” i virksomheders kommunikationsarbejde – det er det sprog, som mange målgrupper forstår og responderer på. Derfor har Storykit, den førende platform for videoautomatisering, indgået et strategisk partnerskab med Ritzau, Danmarks førende nyhedsbureau og distributør af pressemeddelelser. Sammen bringer de hurtig og skalerbar videoproduktion ind i kernen af dansk pressekommunikation. Med dette nye samarbejde kan Ritzaus kunder hurtigt omdanne deres pressemeddelelser til brandede videoer med budskaber fra deres pressemeddelelser, der øger rækkevidde og engagement på tværs af kommunikationskanaler – uden behov for ekstra værktøjer, et produktionsteam eller ekstra tid. ”I årtier har Ritzau været rygraden i dansk kommunikation, og vi er stolte over at kunne samarbejde om at forme fremtiden,” siger Peder Bonnier, CEO i Storykit. ”Med Storykit kan enhver organisation fortælle sin historie med video, og dette partnerskab betyder, at danske virksomheder
Ritzau henter erfaren kommerciel direktør22.4.2025 11:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Ritzaus nye kommercielle direktør, CCO, kommer med omfattende erfaring. Senest har han været CEO i IIH Nordic, og før det har han haft flere kommercielle direktørstillinger i blandt andet medie- og telebranchen.
Ritzau lander overskud i år med direktørskifte8.4.2025 15:43:28 CEST | Pressemeddelelse
Ritzaus Bureau kom ud af 2024 med sorte tal på bundlinjen. Den nyligt offentliggjorte årsrapport viser, at året endte med et samlet resultat på knap 10 mio. kr.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
