Rekordoverskud i Ritzau

Nyhedsbureauet Ritzaus Bureau A/S kom ud af 2019 med et overskud efter skat på 17,4 mio. kr., hvilket er det bedste resultat i selskabets historie

Formand Alex Nielsen (til venstre) og chefredaktør/adm. direktør Lars Vesterløkke (til højre) Foto: Niels Christian Vilmann

Regnskabet blev fremlagt på generalforsamlingen torsdag, og bestyrelsesformand Alex Nielsen betegner 2019 som meget tilfredsstillende. Ritzaus Bureau blev i 2012 ændret til et aktieselskab, og siden har virksomheden udviklet sig positivt.

Årets regnskab er præget af, at Ritzaus Bureau i 2019 udskilte en del af forretningen i et nyt, nordisk selskab, InFlow Media AS, der leverer tv-oversigter, tv-omtaler, tv-data og data om video-on-demand. Selskabet ejes halvt af Ritzaus Bureau A/S og halvt af det norske nyhedsbureau NTB og opererer i både Norge, Sverige og Danmark.

På grund af udskillelse af tv-data-delen faldt omsætningen i selve Ritzaus Bureau sidste år sammenlignet med året før, mens årets resultat er præget af en ekstraordinær finansiel indtægt på ca. 11 mio. kr., der fremkommer som følge af værdifastsættelsen af det nye nordiske aktieselskab.

Siden 2015 har Ritzaus Bureau sænket priserne på den såkaldte mediehuspakke, generelle tekst-nyheder til medier med mere end en tredjedel, men samtidig er omsætningen til kunder uden for medieverdenen steget tilsvarende.

I sin beretning omtalte formand Alex Nielsen det seneste års positive udvikling, hvor etableringen af det nye, nordiske tv-dataselskab er et vigtigt strategisk træk, der kan sikre Ritzau en fremtid på et digitalt videomarked. Han nævnte blandt andet også Ritzaus udvikling af journalistrobotter, der leverer nyheder inden for flere områder, senest om hushandler.

Aktionærerne, der tæller en stribe danske dagblade og mediehuse, kan se frem til at få udbetalt et udbytte på i alt fem mio.kr.

”2019 blev et meget tilfredsstillende år for Ritzaus Bureau. Ritzau fortsatte de senere års positive udvikling, og selv om coronakrisen også rammer Ritzau, forventer vi fortsat et positivt resultat i 2020”, siger bestyrelsesformand Alex Nielsen.

Morten Vinther Jensen, Nordjyske Medier blev valgt som nyt medlem af bestyrelsen. Han erstatter tidligere chefredaktør Lars Jespersen, Nordjyske, der fratrådte i efteråret 2019. Alex Nielsen, chefredaktør og adm. direktør for Herning Folkeblad blev på det konstituerende møde efter generalforsamlingen genvalgt som formand for Ritzaus Bureau.

Se hoved- og nøgletal nedenfor.

Ritzaus Bureaus årsregnskab 2019

Ritzaus Bureau har været nyhedsbureau siden 1866 og ændrede i 2012 selskabsform fra interessentskab til aktieselskab for at give bedre mulighed for at udvikle virksomheden.

Ritzaus Bureau A/S ejes af DR, JP/Politiken, Dagbladet Børsen, Dagbladet Information, Kristeligt Dagblad, Sjællandske Medier, Jysk Fynske Medier, Nordjyske Medier, Herning Folkeblad/Midtjyllands Avis, Medieselskabet Nordvestsjælland, Lolland-Falsters Folketidende og Skive Folkeblad.

33 30 00 00http://www.ritzau.com/