Rekordmange nye boligejere: Få styr på skel og undgå nabostrid

Nye tal viser et dansk boligmarked i topform, men mange nye boligejere glemmer at tjekke, om der er styr på ejendommens skelforhold. Få fagmandens råd til, hvordan du undgår en bitter strid med naboen.
Skal man underskrive en købsaftale, kan det være en god idé at alliere sig med en landinspektør, der kan verificere ejendomsgrænserne. Foto: PR.

Flere og flere flytter i villa og rækkehus i Danmark, og de lave renter giver gode muligheder for potentielle førstegangkøbere. Ifølge nye tal fra Boligsiden blev der i de første otte måneder af 2019 solgt 30.600 villaer og rækkehuse i Danmark – en stigning på 85 procent i forhold til samme periode i 2011. Hos Danmarks største landinspektørfirma, LE34, oplever man imidlertid, at mange nye boligejere i købssituationen ikke har haft øje for skelgrænser, servitutter og andre forhold, der kan få konsekvenser sidenhen.

– På boligsider kan man se en boligs matrikelkort online, men det er nødvendigt at være særligt opmærksom, for kortene er ofte unøjagtige, og de kan være mere vildledende, end de er vejledende. De gamle håndtegnede matrikelkort kan have 200 år på bagen, og mange er manuelt blevet tegnet om ad flere omgange. Derfor er unøjagtige kort blevet digitaliseret, fortæller Sune Iversen, der er landinspektør hos LE34, og pointerer:

– Hvis ikke man undersøger ejendommens skel, kan man risikere, at en del af garagen står på naboens grund, at den ønskede tilbygning ikke kan blive en realitet, eller at naboen har vundet hævd over noget af ejendommen.

3 gode råd

For ikke at starte naboskabet med stridigheder over ukorrekte skel og ejendomsgrænser eller andre uønskede overraskelser anbefaler landinspektøren følgende råd til kommende husejere.

1. Hvor går skellet?

Undersøg, om matrikelkortet viser de rigtige skel. Skellet er især vigtigt, hvis du skal etablere hegn eller hæk eller lave tilbygninger tæt på naboens grund. Hvis der er tvivl om, hvor skellet går, kan en landinspektør afsætte det gennem opmåling og analyse af gamle matrikelkort. Et ukorrekt matrikelkort kan også være udtryk for, at naboen har vundet hævd på en del af ejendommen. Hvis en kommende nabo har anvendt en del af din grund i mere end 20 år, kan personen nemlig have vundet ejendomsretten over dette område, som du ellers lige har købt.

2. Servitutter

Næsten alle boliger har en tingbogsattest, der viser eventuelle servitutter, der er begrænsende rettigheder over boligen eller grunden. Det er en god idé at orientere sig heri inden et boligkøb, for måske må du ikke plante et træ eller lade hækken vokse, fordi det kan gå ud over naboens udsigt. Det kan også være, at der går en ledning under grunden, som sætter en stopper for en tilbygning.

3. Tjek efter offentlige byggeprojekter

Det er en god idé at tjekke kommunens lokalplan og undersøge, hvorvidt der planlægges byggeprojekter i nærheden af din grund – det kan både påvirke grundens værdi og være til gene for beboere.

Inden du køber bolig, er det en god idé at undersøge, om matrikelkortet viser de rigtige skel. Foto: PR.
Et misvisende matrikelkort kan også være udtryk for, at naboen har vundet hævd over en del af ejendommen. Foto: PR.
Nye tal viser et dansk boligmarked i topform, men mange nye boligejere glemmer at tjekke, om matrikelkortet viser de rigtige skel. Foto: PR.
Landinspektørfirmaet LE34 oplever mange nye boligejere, der i købssituationen ikke har haft øje for skelgrænser, servitutter og andre forhold, der kan få konsekvenser sidenhen. Foto: PR.

LE34 er med 25 kontorer og over 370 medarbejdere Danmarks største landinspektørfirma. Virksomheden arbejder for bygherrerådgivere, byggebranchen, forsyningsselskaber, landbruget, private og den offentlige sektor i ind- og udland. LE34 er certificeret efter ISO 9001:2015. Læs mere på www.le34.dk. Ovenstående anbefalinger skal alene anses som generelle råd og kan ikke erstatte individuel rådgivning. Ved specifikke uoverensstemmelser eller spørgsmål kan det være en god idé at kontakte en praktiserende landinspektør.