Rekordmange har tilmeldt sig landets største produktpris

Hele 106 danske producenter har tilmeldt sig landets største produktpris. Nu er 12 finalister valgt ud og finalen venter den 20. juni 2020. Produktprisen er et samarbejde mellem Coop og Danmarks største kokkekonkurrence, Sol over Gudhjem, der med initiativet vil hylde danske produkter, som fortjener at komme frem i lyset og ud på hylderne i landets butikker.

Produkter fra hele landet er sendt ind for at deltage i landets største produktpris. Formålet med prisen er at påskønne innovative løsninger i udviklingen af lokale produkter inden for mad, drikke og konfekture og være med til at synliggøre gode eksempler på, hvordan innovation og nytænkning kan betyde alverden for et lokalt produkt.

Et ekspertpanel bestående af stjernekokkene Thomas Rode, Francis Cardenau, Mads Battefeld, Mikkel Maarbjerg samt Hanna Schaldemose fra Coop, har smagt og testet alle de 106 tilmeldte produkter og nu er i alt 12 finalister udvalgt. Tre produkter i hver af kategorierne: mad, drikke, konfekture, innovation.

Der tænkes mere innovativt end nogensinde

Mads Marschall fra kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem, der står bag Produktprisen, glæder sig over det rekordstore antal tilmeldte: ”Det er meget glædeligt og et billede på, at idéerne, opfindsomheden og ikke mindst gåpåmodet stiger ude i landet. At så mange deltager i en produktpris-konkurrence fortæller os, at det vrimler med spændende og innovative produkter i hele landet”.

Bedømt på de 12 finalister, så spænder det helt fra hønsesalat til lakridskonfekt og det glæder fødevarekonsulent i Coop, Hanna Schaldemose: ”Den gode historie og det gode håndværk er med til at drive interessen for lokale madvarer blandt forbrugerne – de vil gerne vide, hvor råvarerne kommer fra og hvem, der står bag. Og når jeg kigger på alle de over hundrede tilmeldte produkter, så ligger der en utrolig kreativitet bag dem alle. Det er er en stor fornøjelse at se og som noget nyt i år, kan danskerne gå ind og stemme på deres favoritprodukt på Coop Crowdfundings platform.” https://crowdfunding.coop.dk/publikumsprisen2020

Vinderne af produktpriserne får bl.a. mulighed for at videreudvikle produktet med Sol over Gudhjems ekspertpanel, der kan hjælpe de små producenter med produktudvikling, branding og PR, vækst, salg og eksport, samt mulighed for at testsælge finaleproduktet i udvalgte Coop-butikker (Irma, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og Kvickly).

________

Finaledeltagerne ville under normale omstændigheder præsentere deres produkt til finalen på Gudhjem Havn, der afvikles i forbindelse kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem på Bornholm. Grundet corona-epidemien bliver finalen i stedet afviklet som en virtuel smagning den 20. juni 2020

Samlet oversigt over finalisterne 2020:

Drikke

Azacca IPA fra Barley Field Beer

SiWu Akvavit fra SiWu Destillery

WiSH by SEIMEI

Mad

FONPACHO fra FONDA CPH

Horneks Odde Jomfruhummersuppe fra Normann

Agrain Beer Crisps fra Agrain

Konfekture