Rekordmange danskere på deltid: Lovgivningen halter efter

Danmark er et af de lande i EU med flest deltidsjob. Det viser en ny rapport. Desværre har deltidsansatte et ringere sikkerhedsnet end deres fuldtidsarbejdende kolleger. Arbejdsmarkedet er slet ikke gearet til nutiden, mener Krifa-formand.

Mens flere og flere vælger de atypiske ansættelser til, holder det danske arbejdsmarked dem fastlåst i et forældet system. Sådan mener Søren Fibiger Olesen, der er formand for Krifa.

For selvom en ny rapport fra forskningscentret ETUI viser, at antallet af deltidsansatte i EU er steget markant siden år 2000, er arbejdsmarkedet ikke tilpasset derefter.

- Den der standardmodel, hvor alle forventes at arbejde i samme kadence, 37 timer om ugen, gennem hele livet, den holder ikke. Vi skal indrette arbejdsmarkedet, så det passer til den enkeltes behov – fx hvis man ønsker at gå på deltid for en periode. Det sker lige nu på bekostning af noget af den tryghed, man har som fuldtidsmedarbejder, siger han og henviser til a-kassereglerne som et eksempel.

Systemet spænder ben for balancen

Med den nuværende a-kasselovgivning skal ledige stille sig til rådighed enten 37 eller 30 timer for at være berettiget til dagpenge. Og det harmonerer slet ikke med virkeligheden, hvor deltid er meget andet end 30 timer, mener Søren Fibiger Olesen.

- Vi er pressede på balancen som aldrig før, og børnefamilierne har svært ved at få det til at hænge sammen. Ved at have sådan et gammeldags dagpengesystem forhindrer vi folk i at indrette deres arbejdsliv på den måde, der passer bedst i deres hverdag. Vi spænder simpelthen ben for balancen.

Ret til dagpenge på 25 timer

Som en løsning forslår Krifa-formanden, at man som ledig stadig skal kunne få dagpenge, selvom man fx kun står til rådighed for arbejdsmarkedet 25 timer om ugen.

- Selvfølgelig skal dem, der gerne vil arbejde deltid, have mulighed for det. Og ikke opleve at sikkerhedsnettet forsvinder. Lad os nu få skabt et arbejdsmarked, der tager højde for menneskers forskellige ønsker og behov.

Fra: Krifa
Kontakt: Søren Fibiger Olesen, formand for Krifa