Rekordindsamling for Kræftens Bekæmpelse: 36,5 mio. kr. ved landsindsamling

Kræftens Bekæmpelses landsindsamling slår rekord med hele 36,5 millioner kroner indsamlet i dag. Det er det højest beløb indsamlet ved Kræftens Bekæmpelses landsindsamling nogensinde, og knap 2 millioner kroner mere end sidste år.

28.000 frivillige samlede søndag 3. april 36,5 millioner kroner ind ved Kræftens Bekæmpelses landsindsamling. Det er 1,9 millioner kroner mere end sidste år, hvor der på dagen blev indsamlet 34,6 millioner kroner

Resultatet imponerer Dorthe Crüger, formand for Kræftens Bekæmpelse, der var selv ude med indsamlingsbøssen:

- Det er meget overvældede. Jeg mødte kun åbne og glade mennesker, og næsten alle gav et bidrag. Flere havde pengene klar og sagde, at de havde ventet på os. Et sted havde familiens børnebørn samlet alle husets mønter, som de gav – og så smed morfar lige lidt ekstra i. Vi er dybt taknemlige for alle beløb - store som små, fortæller Dorthe Crüger, formand for Kræftens Bekæmpelse.

Indtil videre er beløbene fra indsamlingsbøtterne, onlineindsamlingerne, Mobilepay, Swipp og de donerede beløb fra erhvervslivet talt op. Men oveni det kommer de beløb, som folk har givet via girokort og sms.

- Vi er simpelthen så glade! Den meget store opbakning er med til at styrke kampen mod kræft, og det er en varm håndsrækning til alle kræftramte og pårørende i Danmark. Uden den enorme støtte fra befolkningen ville vi ikke kunne bane vejen for, at færre får kræft, og at flere overlever og får et godt liv efter sygdommen. Derfor vil jeg gerne sige en kæmpe stor tak både til alle dem, der har samlet ind og dem der har givet et bidrag, siger Dorthe Crüger.

Som noget nyt i år har der været lokale MobilePay numre i alle landets kommuner, og det betyder, at man lokalt kan se, hvor mange penge der kommer ind den vej. Og det har gjort en forskel. I år er der kommet 3 mio. kroner ind via Mobilepay og Swipp, sidste år kom der 900.000 kroner ind den vej.

Det samlede resultat for hele landsindsamlingen løb sidste år op i 36,3 mio. kr. da alt var talt op.

Charlotte Taarnhøj Dahlstrøm 26 78 78 38